Firma działająca nieprzerwanie od 1985 roku rozpoczęła w kwietniu 2015 roku proces ubiegania się o dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników z niepełnosprawnościami w ramach systemu PFRON. Wnioski składano zarówno dla nowo zatrudnionych osób, jak i tych pracowników, którzy byli zatrudnieni już wcześniej – nawet od końca lat 90. Jednym z przykładów jest pracownik zatrudniony od maja 1998 roku, który posiadał orzeczenie o niepełnosprawności, lecz do ZUS był zgłoszony z kodem 011000. Dopiero w kwietniu 2015 roku zmieniono jego kod na 011002, co umożliwiło ubieganie się o dofinansowanie. W przypadku nowych pracowników zatrudnianych od 15 kwietnia 2015 roku, mimo że zgłaszano ich od razu z odpowiednimi kodami niepełnosprawności (np. 011003), to wnioski składano dopiero za pełny miesiąc maj 2015 roku. Praktyka ta kontynuowana jest do dziś, a dla niektórych pracowników dofinansowania pobierane są nieprzerwanie od kwietnia 2015 roku. Czy w świetle przepisów obowiązujących w tamtym czasie było to działanie prawidłowe? Co grozi pracodawcy w przypadku ewentualnej kontroli i zakwestionowania dofinansowań sięgających aż 10 lat wstecz? Czy istnieje sposób, aby zabezpieczyć lub uratować dotychczas otrzymane środki?
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm