Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami wiąże się ze szczególnymi rozwiązaniami prawnymi. Nawet znaczny stopień niepełnosprawności pracownika nie oznacza, że firma może przestać opłacać składki na Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. O zwolnieniu rozstrzygają konkretne przepisy, a w przypadku FP i FS znaczenie ma również to, kto jest pracodawcą.
Pracodawca opłaca składki na trzy fundusze: Fundusz Pracy (FP) finansuje działania wspierające zatrudnienie i rynek pracy, Fundusz Solidarnościowy (FS) służy m.in. wspieraniu osób z niepełnosprawnościami, a Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP) zabezpiecza określone roszczenia pracownicze w razie niewypłacalności pracodawcy. Choć składki na te fundusze pojawiają się w tych samych rozliczeniach płacowych, nie można traktować ich jako jednego obowiązku.
W 2026 roku składka na FP wynosi 1 proc., na FS – 1,45 proc., a na FGŚP – 0,10 proc. podstawy wymiaru. Finansuje je w całości płatnik. Składki FP i FS oblicza się łącznie i wykazuje w ZUS DRA w wysokości 2,45 proc.
Przy podstawie wynoszącej 6000 zł oznacza to 147 zł na FP i FS oraz 6 zł na FGŚP miesięcznie, jeżeli pracodawca ma obowi
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.
W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.