Od stycznia 2027 roku minimalne wynagrodzenie za pracę będzie wynosić 4950 zł brutto. Dla pracodawców kolejna podwyżka oznacza konieczność dostosowania wynagrodzeń, przeliczenia kosztów zatrudnienia oraz aktualizacji rozliczeń umów cywilnoprawnych. Nowe stawki zostały już określone w rozporządzeniu, dlatego można uwzględnić je w planowaniu przyszłorocznego budżetu.
W 2015 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wynosiło 1750 zł brutto miesięcznie. W 2026 roku jest to już 4806 zł, czyli o 3056 zł więcej. Od 1 stycznia 2027 roku kwota wzrośnie o kolejne 144 zł, do 4950 zł brutto. W porównaniu z 2015 rokiem oznacza to nominalną podwyżkę o 3200 zł, czyli blisko 183 proc. Nie jest to jednak miara wzrostu siły nabywczej wynagrodzenia, ponieważ nie uwzględnia inflacji.
Szczególnie duże podwyżki nastąpiły w latach 2023–2024. W obu tych latach stawki zmieniano dwukrotnie. Od stycznia 2023 roku najniższa pensja wynosiła 3490 zł, a od lipca – 3600 zł. W 2024 roku wzrosła najpierw do 4242 zł, a następnie do 4300 zł brutto.
Dwa terminy podwyżek wynikały z ustawowego mechanizmu powiązanego z prognozowaną inflacją. Jeżeli prognozowany na następny rok wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych wynosi co najmniej 105 proc., czyli prze
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.
W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.