Punkty, poziomy, paski postępu. Jak grywalizacja zmienia sposób pracy?

Analizy i trendy
17 grudnia 2025 Jolanta Brzozowska

Candy Crush, Super Mario Bros, The Sims, Duolingo – to przykłady gier, które kojarzą się nam ze zdobywaniem punktów i nagród, przechodzeniem na kolejne poziomy czy z paskami postępu. Coraz częściej takie mechanizmy gier wykorzystywane są w obszarze pracy zawodowej pod postacią grywalizacji. Na czym ona polega i jak ją mądrze wykorzystać?

Grywalizacja – co to takiego?

Grywalizacja to stosowanie elementów i mechanizmów wykorzystywanych w grach w obszarach niezwiązanych z grami, np. w edukacji lub pracy zawodowej. Jej celem jest wprowadzenie swoistej rywalizacji związanej ze zdobywaniem punktów, odblokowywaniem nagród, pokonywaniem kolejnych poziomów. Efektem jest zwiększenie zaangażowania, wyznaczanie sobie kolejnych celów i śledzenie własnych postępów. Grywalizacja jest szczególnie skuteczna tam, gdzie może wkraść się monotonia – w zajęciach powtarzalnych lub wymagających systematyczności. W grywalizacji, podobnie jak w grach, można wyróżnić trzy podstawowe elementy: cel, wyzwanie, nagroda.

Przykładowe zastosowania grywalizacji

Szkolenia i rozwój

W sferze szkoleń łatwo dostrzec nawiązania do gier. Już same ich nazwy typu Olimpiada współpracy, The Tree of Life, Łowisko, Matrix, Słowna Agentka uruchamiają skojarzenia z przygodą, a przecież służyć mają rozwojowi. W szkoleniach często wykorzystuje się quizy, odznaki za postępy, punkty za przerobione lekcje, paski postępu, certyfikaty – po to, by nie tylko zwiększyć szansę na ukończenie szkolenia, ale żeby było ono również angażujące i ciekawe.

Onboarding nowych pracowników

Onboarding nie musi być nudny. Zastosowanie w jego procesie kart zadań, checklist, poziomów wiedzy na temat organizacji, interaktywnych zadań służących poznaniu kultury organizacyjnej i dokumentacji firmy zwiększy zaangażowanie nowych pracowników i ułatwi im adaptację.

Sprzedaż i obsługa klienta

Rankingi handlowców według wartości sprzedaży, tablice wyników, nagrody tygodnia czy miesiąca, porównywanie wyników zespołów regionalnych – to elementy, które mogą wzmacniać motywację w zespołach nastawionych na wynik.

Frekwencja

Zdobywanie punktów za punktualność, serie dni pracy bez nieobecności czy spóźnień – będą zachętą do wysokiej frekwencji i niskiej absencji.

Dlaczego firmy wdrażają grywal

Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Zobacz pakiety Masz już konto? Zaloguj się

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.