W jakim przypadku pracodawca jest uprawniony do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od zakupu benefitów dla pracowników, współpracowników i outsourcerów?
Chcąc udzielić odpowiedzi na to pytanie, warto odnieść się do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 listopada 2025 r. (sygn. akt FSK 358/25, CBOSA). Sąd zajmował się sprawą przedsiębiorcy, czynnego podatnika VAT, zatrudniającego pracowników. Przedsiębiorca ten współpracował z osobami nieprowadzącymi działalności gospodarczej, zatrudnionymi na podstawie umowy zlecenia lub kontraktu menedżerskiego, a także z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą (na podstawie umowy B2B). Oprócz tego przedsiębiorca chciał nawiązać współpracę z podmiotami pośredniczącymi w zatrudnieniu, które udostępniają personel na zasadzie tzw. outsourcingu.
Przedsiębiorca zamierzał wprowadzić benefity dla pracowników, współpracowników i outsourcerów. W opinii przedsiębiorcy miało to służyć uatrakcyjnieniu pracy, przyciągnięciu nowych pracowników i współpracowników oraz zatrzymaniu wartościowych członków personelu w strukturach spółki.
W związku z poniesieniem wydatków na zakup benefitów pracowniczych wnioskodawca miał otrzymywać faktury z wykazaną kwotą podatku VAT. Faktury będą dokumentować większość wydatków poniesionych z tego tytułu, poza wydatkami na usługi świadczone przez usługodawców niebędących podatnikami VAT i wydatkami na bony na usługi medyczne, które udokumentowane będą zwykłą fakturą. Fakturami VAT nie będą również dokumentowane bony różnego przeznaczenia, takie jak np. bony na catering „pyszne.pl”, gdyż zostaną udokumentowane notami obciążeniowymi.
W związku z powyższym przedsiębiorca skierował do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. W treści tego wniosku przedsiębiorca zapytał, czy będzie uprawniony do odliczenia VAT naliczonego od benefitów dla pracowników, z wyłączeniem wydatków wskazanych w art. 88 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 775, ze zm. – dalej: u.p.t.u.)?
W ocenie wnioskodawcy będzie on miał prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego, z wyłączeniem wydatków wymienionych w art. 88 ust. 1 u.p.t.u. Świadczenia te bowiem nabywane są dla personelu wykonującego pracę dla pracodawcy w związku z jego działalnością opodatkowaną VAT, (odpłatnymi i opodatkowanymi zamówieniami klientów). Pomimo tego, że udostępnione artykuły nie przyczyniają się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez przedsiębiorcę, pośrednio mają wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa oraz generowanie sprzedaży opodatkowanej VAT. Także prezenty przekazane pracownikom będą miały pośredni związek z działalnością firmy opodatkowaną VAT, przez tworzenie pozytywnej atmosfery w pracy, zacieśnianie więzi między spółką a personelem oraz budowanie poczucia tożsamości ze spółką. To z kolei wpłynie na większe zaangażowanie personelu i lojalność oraz produktywność.
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.
W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.