Projektowane przepisy dotyczące przekwalifikowania umów cywilnoprawnych na umowy o pracę przewidują rozwiązanie, które może istotnie obciążyć przedsiębiorców. Nawet jeśli sąd ostatecznie stwierdzi, że decyzja inspekcji pracy o zmianie podstawy zatrudnienia była bezpodstawna, to jej skutki – w tym obowiązek zapłaty składek i stosowania pełnych zasad prawa pracy – będą obowiązywały aż do momentu prawomocnego rozstrzygnięcia. Oznacza to, że przez cały okres między doręczeniem decyzji a wyrokiem sądu przedsiębiorca będzie musiał traktować daną osobę jak pracownika.
Najważniejszą nowością projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz niektórych innych ustaw (nr UD283) jest dodanie art. 33a do ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1712, ze zm.). Przewiduje on, że po ustaleniach dokonanych podczas kontroli, jeżeli będzie to uzasadnione, okręgowy inspektor pracy zawiadomi strony o wszczęciu postępowania dotyczącego wydania decyzji o przekształceniu umowy cywilnoprawnej w stosunek pracy.
Co istotne, organ – po zakończeniu kontroli – będzie mógł sam wydać decyzję stwierdzającą istnienie stosunku pracy lub skierować do sądu pozew o jego ustalenie. Przepisy nie wyjaśniają jednak, w jakich sytuacjach zastosowane zostanie jedno lub drugie rozwiązanie. Brak kryteriów budzi poważne wątpliwości interpretacyjne.
Projekt wprowadza trzyletni limit dla decyzji administracyjnej potwierdzającej istnienie stosunku pracy. Będzie ona mogła obejmować okres maksymalnie trzech lat wstecz od daty wszczęcia postępowania. Dotychczas takich ograniczeń nie było, co stanowi istotną zmianę, ale zdaniem przedsiębiorców nadal zbyt małą, bo wciąż dopuszczającą działanie decyzji wstecz.
Kluczowy element projektu pozostaje niezmieniony: decyzja okręgowego inspektora pracy stwierdzająca istnienie stosunku pracy ma być wykonalna natychmiast. Będzie więc wywoływać skutki z zakresu prawa pracy, ubezpieczeń społecznych i podatków już od dnia doręczenia jej pracodawcy.
Odwołanie – zarówno administracyjne, jak i sądowe – nie wstrzyma wykonania decyzji. Główny inspektor pracy co prawda będzie mógł uchylić rygor natychmiastowej wykonalności, ale jedynie w wyjątkowych przypadkach, przy czym projekt nie określa jasnych kryteriów oceny.
Także sąd będzie mógł uchylić ten rygor, jeśli jego utrzymanie wywołałoby nieodwracalne skutki. Krytycy wskazują jednak, że nawet późniejsze uchylenie decyzji nie cofnie realnych konsekwencji finansowych dla przedsiębiorstwa.
Now
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.
W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.