Skuteczny feedback w różnorodnym środowisku pracy

Analizy i trendy
25 listopada 2025 Jolanta Brzozowska

Informacja zwrotna może być bardzo skutecznym narzędziem służącym budowaniu silnej i zdrowej organizacji. Ale – niewłaściwie skonstruowana i podana – może przyczynić się do spadku wydajności i powstawania wewnętrznych konfliktów. Co robić, by feedback, również dla pracowników z niepełnosprawnościami, był wzmacniający?

Czym jest kultura feedbacku?

Kultura feedbacku oznacza takie środowisko pracy, w którym regularna, konstruktywna wymiana opinii jest standardem. W takim miejscu feedback staje się narzędziem doskonalenia – całej organizacji, ale i poszczególnych pracowników. Dlaczego? Ponieważ informacja zwrotna opiera się na faktach związanych z konkretnymi zdarzeniami, a nie na subiektywnych opiniach. Jest przekazywana systematycznie, a nie incydentalnie, gdy coś się wydarzy lub przestanie działać. Angażuje tak pracodawcę, jak i zatrudnionego – nie jest więc jednostronną informacją. Nie ma na celu karania pracowników, a raczej ich rozwój.

Organizacje dbające o kulturę informacji zwrotnej wiele na tym zyskują – zasady współpracy stają się przejrzyste, co ułatwia jej wykonywanie. Pracownicy znają swoje mocne strony, ale wiedzą też, jak pracować nad słabszymi. Czują się rozumiani i doceniani przez pracodawcę, a to sprzyja większemu zaangażowaniu i lojalności. Regularny feedback niweluje potencjalne źródła konfliktów na linii pracownik-pracodawca, zanim zdążą eskalować.

Feedback dla pracowników z niepełnosprawnościami. Na co uważać?

Okoliczność, że niektórzy pracownicy mierzą się z różnymi niepełnosprawnościami, nie oznacza, że feedback ich nie dotyczy. Wręcz przeciwnie, informacja zwrotna może być dla nich szczególnie istotna. Warto jednak pamiętać, że sposób jej przekazania osobom z niepełnosprawnościami (OzN) ma ogromne znaczenie. Bardzo często OzN spotykają się z nieobiektywnymi ocenami, opartymi na stereotypach. Nieraz są oceniane przez pryzmat obniżonych wymagań („przecież nie dasz rady”), a czasem odwrotnie – stawia się im nierealistyczne wymagania nieuwzględniające ich możliwości.

Poza tym OzN napotykają bariery, które utrudniają im odbiór feedbacku.

Możemy do nich zaliczyć na przykład:

Bariery techniczne

  • Prowadzenie rozmowy z osobą niedosłyszącą lub
Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Zobacz pakiety Masz już konto? Zaloguj się

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.