Pobieranie świadczenia rehabilitacyjnego przez osobę z niepełnosprawnością a stan zatrudnienia ogółem

Kadry
18 listopada 2025 Paweł Kawka

Czy pracodawca niebędący zakładem pracy chronionej (ZPChr), składający do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) deklarację miesięcznych wpłat na PFRON (DEK-1-0), powinien uwzględnić w stanie zatrudnienia ogółem niepełnosprawnego pracownika, który nie pracuje w związku z uzyskaniem świadczenia rehabilitacyjnego?

Kiedy i komu pracodawca musi złożyć deklarację DEK-1-0?

Z treści art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 913, ze zm.) – dalej: u.r.o.n., płynie wniosek, że pracodawca zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, jeżeli nie osiąga wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynoszącego co najmniej 6% – musi dokonywać obowiązkowych miesięcznych wpłat na PFRON. Wpłaty te powinny być dokonywane w wysokości stanowiącej iloczyn 40,65% przeciętnego wynagrodzenia za pracę i liczby pracowników odpowiadającej różnicy między zatrudnieniem zapewniającym osiągnięcie wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości 6% a rzeczywistym zatrudnieniem osób niepełnosprawnych u danego pracodawcy.

Pracodawca, o którym mowa powyżej, raz w miesiącu – do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaistniała okoliczność powodująca powstanie obowiązku dokonania wpłaty na PFRON – składa do Funduszu deklarację miesięcznych wpłat na PFRON na formularzu DEK-1-0. W celu prawidłowego wypełnienia tej deklaracji konieczne jest ustalenie stanów zatrudnienia u danego pracodawcy: ogółem i osób niepełnosprawnych. Stany zatrudnienia oblicza się w ten sam sposób u pracodawcy, który posiada status zakładu pracy chronionej, jak też pracodawcy, który działa na otwartym rynku pracy, nie posiadając takiego statusu.

Zasady ustalania stanów zatrudnienia w zakładzie pracy

Chcąc ustalić stan zatrudnienia ogółem, pracodawca musi wziąć pod uwagę następujące osoby:

  • pracowników w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 277, ze zm.) – dalej k.p.

Zgodnie z art. 2 k.p., pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. Osoba zatrudniona na powyższych podstawach wykonuje obowiązki pracownicze w ramach stosunku pracy. Nawiązując ten stosun

Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Zobacz pakiety Masz już konto? Zaloguj się

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.