Empatia pod kontrolą. Jak nie wpaść w pułapkę wyuczonej bezradności?

Analizy i trendy
07 listopada 2025 Jolanta Brzozowska

Osoby z niepełnosprawnościami są coraz aktywniejsze zawodowo. W miejscu pracy spotykają się jednak często z nadopiekuńczością, która niekiedy ogranicza ich samodzielność i rozwój. Jak nie wpaść w taką pułapkę?

Wyuczona bezradność jako efekt nadmiernej troski

Współpraca z osobami z niepełnosprawnościami (OzN) może być bardzo pouczająca i rozwijająca – pod warunkiem jednak, że będą mieć przestrzeń i możliwość swobodnego działania. Tylko wtedy przecież można dostrzec ich potencjał, zalety i umiejętności. Zdarza się jednak często, że współpracownicy, a czasem nawet sami pracodawcy, wykazują nadmierną troskę wobec takich pracowników. A gdzie pojawia się troska, łatwo o przesunięcie granicy w stronę pobłażliwości i wyręczania. „Nie chcę obciążać”, „dam prostsze zadanie”, „nie wymagajmy tyle” – takie komunikaty, choć wypowiadane z dobrego serca, mogą prowadzić do zjawiska zwanego wyuczoną bezradnością. Czym ono jest?

Wyuczona bezradność to stan, w którym człowiek przestaje wierzyć, że ma wpływ na własne życie i rezultaty swojej pracy. Taka świadomość sprawia, że rezygnuje on z dalszego wysiłku. Wyuczoną bezradność można więc utożsamić z poddaniem się. W kontekście zawodowym może przejawiać się w rezygnacji z podejmowania nowych zadań, unikaniu odpowiedzialności, zaniżaniu własnych możliwości czy bierności wobec trudności. Trzeba przyznać, że OzN w sposób szczególny narażone są na przyjęcie takiej postawy. Często przez lata spotykają się z nadmiernym współczuciem, brakiem wiary w ich możliwości, a wręcz ze zniechęcaniem do podejmowania wyzwań. Takie doświadczenia mogą prowadzić do utrwalenia przekonania, że nie warto się starać, bo inni i tak zrobią to za nich i z lepszym rezultatem.

Nadmierna troska pułapką dla przedsiębiorcy

Troska wobec OzN to oczywiście pożądana postawa, należy jednak uważać, by nie stawiać ich w pozycji osób wymagających stałej opieki. W praktyce takie myślenie mogłoby się przejawiać w zaniżaniu oczekiwań, unikaniu konstruktywnych informacji zwrotnych czy pomijaniu przy trudniejszych projektach. Jaki efekt mogłyby przynieść takie zachowania? Doraźnie może i dałyby chwilowe

Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Zobacz pakiety Masz już konto? Zaloguj się

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.