W konsekwencji wprowadzenia systemu e-Doręczeń doszło do powstania bardzo niekorzystnej sytuacji prawnej dla przedsiębiorców, którzy w 2025 r. złożyli do sądu administracyjnego skargi na decyzje organów podatkowych przy wykorzystaniu tego systemu. Na czym polega problem? W jaki sposób przedsiębiorcy mogą uniknąć ewentualnych negatywnych konsekwencji prawnych? Wyjaśniamy.
W ramach postępowania sądowoadministracyjnego strony postępowania mogą wnosić pisma procesowe m.in. za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, o ile zachowane zostaną przewidziane w przepisach prawa standardy procesowe.
Zgodnie z art. 54 § 1 i 1a ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. 2024 r., poz. 935, ze zm.) – dalej: p.p.s.a., skargę do sądu administracyjnego wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi, z tym że skargę w formie dokumentu elektronicznego wnosi się do elektronicznej skrzynki podawczej tego organu. Później sąd potwierdza wniesienie pisma w formie dokumentu elektronicznego do swojej elektronicznej skrzynki podawczej przez przesłanie urzędowego poświadczenia odbioru (UPO) w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1557, ze zm.) – dalej: u.i.d.p., na adres elektroniczny wskazany przez wnoszącego pismo.
Z brzmienia powyższych przepisów wynika, że wniesienie do sądu skargi w formie dokumentu elektronicznego jest możliwe tylko za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej organu. Z treści definicji legalnej zawartej w art. 3 pkt 17 u.i.d.p. wynika, że elektroniczna skrzynka podawcza to dostępny publicznie środek komunikacji elektronicznej służący do przekazywania dokumentu elektronicznego do podmiotu publicznego przy wykorzystaniu powszechnie dostępnego systemu teleinformatycznego. Przepis art. 3 pkt 13 tej ustawy z kolei przewiduje, że systemem teleinformatycznym, w którym instytucje publiczne udostępniają usługi przez pojedynczy punkt dostępowy w sieci Internet, jest elektroniczna platforma usług administracji publicznej (e-PUAP).
W tym kontekście warto wspomnieć, że w Polsce do niedawna funkcjonowały dwa systemy komunikacji elektronicznej, a mianowicie e-PUAP i e-Urząd Skarbowy. Jednakże od 1 stycznia 2025 r. Uruchomiono również system e-Doręczenia. W następstwie tego wielu pełnomocników procesowych stron postępowań podatkowych zaczęło składać skargi na decyzje organów podatkowych za pośrednictwem systemu e-Doręczeń.
Jak się okazało, wiele sądów administracyjnych uznało to działanie
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.
W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.