30 listopada 2025 r. to bardzo istotny dzień dla wielu pracodawców, gdyż wtedy rozstrzygnie się, czy pracodawca od 2026 r. będzie zobligowany do wypełniania dodatkowych obowiązków wynikających z przepisów o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa. O jakie obowiązki chodzi?
Zgodnie z art. 61 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 501) – u.ś.u.s.m. płatnicy składek na ubezpieczenie chorobowe (pracodawcy) – o ile zgłaszają do ubezpieczenia chorobowego co najmniej 21 ubezpieczonych – ustalają prawo do zasiłków, o których mowa w przepisach u.ś.u.s.m., obliczają je, a także wypłacają. Nie dotyczy to osób uprawnionych do tych zasiłków za okres po ustaniu ubezpieczenia chorobowego, gdyż w ich przypadku prawo do tych zasiłków ustala i wypłaca je Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS).
Liczbę ubezpieczonych zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego ustala się:
Trzeba zwrócić uwagę, że raz uzyskany status płatnika zasiłków obowiązuje przez cały rok aż do 30 listopada następnego roku kalendarzowego, co oznacza, że w sytuacji, gdy po uzyskaniu tego statusu, ale przed dniem 30 listopada następnego roku kalendarzowego, dojdzie do zm
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.
W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.