Pracownik z niepełnosprawnością na samodzielnym stanowisku pracy – czy pracodawca musi opracować szczególne zasady bezpieczeństwa?

Kadry
14 listopada 2025 Paweł Kawka

Czy w przypadku, gdy pracodawca zatrudnia pracownika z niepełnosprawnością na samodzielnym stanowisku pracy, powinien ustalić z tym pracownikiem szczególne procedury bezpieczeństwa i nadzoru, w tym zasady informowania o zagrożeniach i ryzyku dla życia i zdrowia pracownika na stanowisku pracy?

Pracodawca musi zapewnić niepełnosprawnemu pracownikowi odpowiednie warunki wykonywania pracy

Każdy pracodawca jest zobowiązany chronić zdrowie i życie pracowników, zapewniając im bezpieczne i higieniczne warunki pracy, przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. Obowiązek ten wynika wprost z treści art. 207 § 1 i 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. ‒ Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 277, ze zm.) – dalej: k.p. To pracodawca odpowiada za stan bezpieczeństwa i higieny w zakładzie pracy. Nie oznacza to jednak, że pracodawca musi osobiście nadzorować wykonywanie pracy przez pracownika. W świetle art. 212 k.p. pracodawca może bowiem powierzyć nadzór nad wykonywaniem pracy przez pracowników osobie kierującej pracownikami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Do zadań takiej osoby należy m.in.:

  • organizowanie stanowiska pracy zgodnie z przepisami i zasadami BHP;
  • organizowanie, przygotowywanie i prowadzenie prac, przy uwzględnieniu konieczności zabezpieczenia pracowników przed wypadkami przy pracy, chorobami zawodowymi i innymi chorobami związanymi z warunkami środowiska pracy;
  • dbanie o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy i wyposażenia technicznego, sprawność środków ochrony zbiorowej i ich stosowanie zgodnie z przeznaczeniem;
  • egzekwowanie od pracowników przestrzegania przepisów i zasad BHP.

Kiedy należy zapewnić pracownikowi asekurację przy wykonywaniu pracy?

Co do zasady, ustawodawca przewidział obowiązek stosowania asekuracji w przypadku, gdy pracownik wykonuje prace, przy których istnieje możliwość wystąpienia szczególnego zagrożenia dla zdrowia lub życia ludzkiego. Jak wynika z art. 225 § 1 k.p., pracodawca musi zapewnić wykonywanie takich prac przez co najmniej dwie osoby. Do dodatkowych obowiązków pracodawcy w tym zakresie należy ustalenie, po konsultacji z pracownikami bądź ich przedstawicielami, wykazu prac wymagających asekuracji. Przy ustalaniu tego wykazu pracodawca musi wziąć pod uwagę przepisy działu IV rozdziału 6 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (t.j. Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650, ze zm.) – dalej: r.o.b.h.p. Zgodnie z § 80 tego rozporządzenia, wspomniany wykaz powinien być systematycznie aktualizowany przez pracodawcę.

Pracodawca musi w sposób szczegółowy określić wymagania BHP przy wykonywaniu prac szczególnie niebezpiecznych, w tym przede wszystkim zapewnić:

  1. bezpośredni nadzór nad tymi pracami
Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Zobacz pakiety Masz już konto? Zaloguj się

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.