Pracodawcy coraz częściej decydują się na inwestowanie w rozwój kompetencji już zatrudnionych, zamiast szukać nowych pracowników. Wiąże się to z zaplanowaniem i wdrożeniem strategii rozwojowej. Dlaczego warto w niej uwzględnić pracowników z niepełnosprawnościami i jak to zrobić?
Planowanie ścieżek rozwoju poszczególnych pracowników to bardzo skuteczne narzędzie zarządzania ludźmi i celowego dostosowania ich umiejętności do potrzeb organizacji – obecnych i przyszłych. I choć jest przedsięwzięciem czasochłonnym, wymagającym wielu analiz, to w dłuższej perspektywie zapewnia firmie stabilność i ciągły rozwój. Wspieranie pracowników w doskonaleniu ich umiejętności lub w zdobywaniu nowych skutkuje wzrostem jakości i wydajności, mniejszą rotacją oraz budowaniem wizerunku solidnego pracodawcy. Pracownicy z kolei czują się docenieni czy nawet spełnieni – jeśli wykonują pracę szytą niejako na ich miarę. Planowanie ścieżek kariery daje pracownikowi możliwość rozwoju bez konieczności szukania nowej pracy – a dzisiaj to ogromna wartość.
Pracodawcy zatrudniający osoby z niepełnosprawnościami (OzN) mogą się zastanawiać, czy w planowaniu strategii rozwoju kompetencji uwzględniać właśnie takich pracowników. A jeśli tak, to jak to robić. Sprawdźmy.
Pracownicy z niepełnosprawnościami to szczególna grupa zatrudnionych, między innymi dlatego, że często doświadczają barier środowiskowych, komunikacyjnych i organizacyjnych. Są to jednak osoby, które tak jak wszyscy inni, chcą czuć się integralną częścią zespołu i widzieć, że ich praca jest dostrzegana i że również ma znaczenie. Chcą czerpać satysfakcję z pracy, a także uczyć się i rozwijać. Dlatego tworzenie spersonalizowanych ścieżek rozwoju jest dla OzN bardzo ważne. Brak takich planów powoduje, że praca OzN często kończy się na poziomie podstawowym – bez zmian, bez wzmacniania kompetencji, bez awansów – nawet najmniejszych. To z kolei prowadzi do zaniżania poczucia wartości i sprawczości, braku motywacji i braku chęci do wysiłków. Co gorsza, nieuwzględnianie OzN w planach rozwojowych pracowników utrwala stereotypy, że OzN mogą pracować przy prostych, jednostajnych zadaniach. Biorąc pod uwagę unikatowe umiejętności pracowników z niepełnosprawnościami, taka postawa szkodzi również pracodawcy, który sam siebie naraża na niewykorzystywanie potencjału OzN.
Warto podkreślić, że dobrze zaplanow
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.
W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.