Jak oceniać, by wspierać? System ocen pracowniczych i feedbacku dla pracowników z niepełnosprawnościami

Analizy i trendy
15 października 2025 Jolanta Brzozowska

Oceny pracownicze i feedback pomagają rozwijać talenty pracowników, motywować, niwelować niepożądane zachowania. W przypadku osób z niepełnosprawnościami (OzN) standardowe modele ocen bywają niewystarczające. Jak przeprowadzić system ocen pracowniczych dla tej szczególnej grupy?

Zasady dokonywania ocen pracowniczych – podstawy prawne

Kwestia ocen pracowniczych nie jest uregulowana w jednym akcie prawnym, jej zasadność i zakres wynikają z różnych przepisów.

  • Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j.: Dz. U. z 2025 r., poz. 277, ze zm.) zobowiązuje pracodawcę do równego traktowania pracowników, stosowania sprawiedliwych kryteriów oceny pracowników i wyników ich pracy, a także poszanowania ich godności i dóbr osobistych (art. 18³a–18³e, art. 94 pkt 9). Można powiedzieć, że postanowienia te stanowią fundament, na którym opiera się cały system obiektywnego oceniania pracowników;
  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j.: Dz. U. z 2025 r., poz. 913, ze zm.) mówi o racjonalnych usprawnieniach, czyli zmianach organizacyjnych i technicznych, które pozwalają OzN wykonywać pracę na równych zasadach.
  • Ustawa z dnia 2 kwietnia 1997 r. – Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1997 r., nr 78, poz. 483, ze zm.) w art. 32 i art. 33 zapewnia prawo do równego, sprawiedliwego traktowania – w tym w miejscu pracy;
  • Dyrektywa Rady 2000/78/WE z dnia 27 listopada 2000 r. ustanawiająca ogólne warunki ramowe równego traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy (Dz. Urz. UE z 2000 r., L. 303, s. 16) – również zobowiązuje pracodawców do przeciwdziałania dyskryminacji w zatrudnieniu, w tym w procesie oceniania. W odniesieniu do pracowników z niepełnosprawnościami, w art. 5, przewiduje wprowadzenie przez pracodawcę racjonalnych usprawnień.

Pracodawca dokonujący oceny pracowników musi stosować obiektywne kryteria, dopasowane do ich realnych możliwości.

Ocena pracownicza a feedback

Ocenę pracowniczą możemy określić jako formalną analizę wyników pracy i kompetencji pracownika w odniesieniu do konkretnych wytycznych organizacji. Ma charakter okresowy, najczęściej dokonuje się jej raz lub dwa razy w roku. Podczas jej przeprowadzania wykorzystuje się arkusz oceny pracownika i organizuje się spotkanie podsumowujące wyniki. To narzędzie, które często decyduje o rozwoju kariery – jej rezultat może mieć realny wpływ na awans lub wzrost wynagrodzenia.

Feedback z kolei, inaczej nazywany informacją zwrotną, jest bieżącym, regularnym komunikatem. Jego celem jest wspieranie pracownika w rozwoju poprzez dostrzeganie i wzmacnianie jego dobrych cech. Dzięki feedbackowi można szybko zniwelować niepożądane zachowania i wskazywać obszary pracy, które wymagają usprawnień. Feedback umożliwia więc korektę błędów, zanim wpłyną na wyniki firmy.

Standardowe systemy ocen pracowniczych a OzN

Tradycyjne systemy ocen, które często opierają się na sztywnych skalach punktowych i jednolitych kryteriach, mogą być krzywdzące dla OzN. Pracownicy ci najczęściej mają inne możliwości niż pozostali i mierzą się z dodatkowymi wyzwaniami.

Do elementów krzywdzących należą:

  • brak elastycznych kryteriów oceny – w arkuszach ocen dominują niekiedy sztywne wskaźniki i skala punktowa, która polega na przypisaniu wartości liczbowych do kompetencji lub poszczególnych obszarów pracy. I choć wyraźną zaletą takiego systemu jest szybkość wypełniania arkuszy oceny, to jednak utrudnia ona wychwycenie swoistych niuansów, które mają niejednokrotnie miejsce w pracy OzN. Na przykład, tacy pracownicy mogą potrzebować trochę więcej czasu na wykonanie pewnych zadań z powodu konieczności korzystania z technologii wspomagających. Nieuwzględnianie takiej okoliczności może doprowadzić do słabszej oceny OzN, co demotywuje i stwarza poczucie niesprawiedliwości.
  • nadmierny formalizm – jeśli rozmowa oceniająca przebiega w formalnej, czy nawet napiętej atmosferze, nastawionej na rozliczenie wyników, OzN będą czuć silne obciążenie emocjonalne – szczególnie pracownicy neuroatypowi (np. ze spektrum autyzmu, z zaburzeniami lękowymi). Blokada komunikacyjna, która często jest wynikiem takiej sytuacji, może dać zniekształcony wynik oceny.
  • niedostosowane formy – niektóre firmy korzystają z systemów ocen pracowniczych niedostosowanych do standardów dostępności cyfrowej (WCAG). Osoby niewidome i słabowidzące w zasadzie od razu zostają wykluczone z możliwości stosowania takich narzędzi. Również testy czasowe (wymagające szybkich reakcji) lub oceny oparte na autoprezentacji mogą być nie do przejścia dla osób z zaburzeniami sensorycznymi i poznawczymi. Osoba z niepełnosprawnością słuchu może mieć problem z oceną opartą na rozmowie ustnej bez wsparcia tłumacza migowego.
  • niewystarczająca świadomość kadry menedżerskiej – nieumiejętność rozpoznawania i właściwego interpretowania zachowań OzN może prowadzić oceniającego do błędnych wniosków. Na przykład trudności w utrzymaniu kontaktu wzrokowego, potrzebę krótszej rozmowy lub chwili wyciszenia można uznać za brak zaangażowania lub nieszczerość i dokonać niesprawiedliwej oceny.

Tak więc standardowy system ocen pracowniczych może nie spełnić swojej roli. Zamiast rozwijać, będzie demotywować i wzmacniać poczucie niesprawiedliwego traktowania.

System ocen pracowniczych OzN – jak go wypracować

Biorąc pod uwagę powyższe wyzwania, można stwierdzić, że inkluzywny system ocen pracowniczych powinien być równy w szansach, ale różny w formach.

Bardzo ważną kwestią jest dostosowanie oczekiwań pracodawcy do realnych możliwości pracownika z niepełnosprawnością. Aby to zrobić, należy skupić się na jakości, współpracy i zaangażowaniu, a nie tylko na tempie pracy czy ilości wykonanych zadań. Osobom z niepełnosprawnością można zapewnić dłuższy okres adaptacji i dopiero po nim dokonać pierwszej oceny. Lepszym rozwiązaniem może okazać się krótki, ale regularny, rzeczowy feedback niż roczna lub półroczna rozmowa oceniająca. Zadbanie o dostępność cyfrową i umożliwienie pracownikowi wyboru rozmowy, nagrania audio, komunikacji e-mailowej, również będzie ukłonem w stronę OzN. Osoby prowadzące oceny pracownicze powinny być regularnie szkolone z rozumienia różnorodności i komunikacji wrażliwej.

A jak taka komunikacja może wyglądać?

Rozmowy o ocenie pracowniczej OzN nie muszą być trudne. Ważne, by były dostosowane formą do konkretnych osób, by skupiały się na określonych sytuacjach i problemach, by dawały pracownikowi poczucie komfortu i bezpieczeństwa, unikały porównań z innymi pracownikami, były bogate w pytania otwarte – zachęcające do szczerej rozmowy – i aby dawały jasne wskazówki na przyszłość.

Oto przykładowe zdania, jakich można użyć:

„Chciałbym porozmawiać o Twoim rozwoju i sprawdzić, jak możemy Cię lepiej wspierać”. „Wolisz, żebyśmy omówili to dziś ustnie, czy wolisz otrzymać podsumowanie na piśmie?” „Projekt (tu nazwa) został wykonany w terminie i z bardzo dobrym efektem – doceniam Twoje zaangażowanie”. „Co możemy zrobić, by ułatwić Ci realizację kolejnych zadań?”

Wnioski

System ocen pracowniczych to bardzo użyteczne narzędzie służące rozwojowi pracownika i całej firmy. W przypadku pracowników z niepełnosprawnościami należy jednak uważać, by nie zrobić z niego testu sprawności, którego mogą oni po prostu nie zdać. Bo dobry system ocen pracowniczych daje przestrzeń każdemu, by wydobyć to, co najlepsze.

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.