Efekt zachęty w praktyce – jak rozmawiać o zatrudnianiu osób z niepełnosprawnościami?

Dofinansowania
14 października 2025 Jolanta Brzozowska

Zachęty finansowe dla pracodawców zatrudniających osoby z niepełnosprawnościami są potrzebnym elementem polityki zatrudnienia. Ale jeśli temat ten zostanie źle przedstawiony, pracownik może czuć się traktowany przedmiotowo – jako narzędzie do osiągania celów firmy. Jak więc zachęcić osoby z niepełnosprawnością do jej ujawnienia, nie raniąc ich godności?

Efekt zachęty – korzyść dla firmy czy pracownika?

Zachęty finansowe (np. refundację części wynagrodzeń, zwolnienia z niektórych opłat) to realna pomoc dla przedsiębiorców zatrudniających osoby z niepełnosprawnością (OzN). Dzięki nim pracodawcy mogą usprawniać miejsca pracy OzN. W praktyce zdarza się jednak często, że niepełnosprawni pracownicy nie odczuwają tego wsparcia, ich środowisko pracy niewiele się zmienia. A czasem zauważają nawet, że wewnętrzna komunikacja sprowadza ich zatrudnienie tylko do korzyści ekonomicznych. Czują, że pracodawca korzysta z zachęt bardziej dla siebie niż dla nich.

Są na przykład firmy, które kierują do kadry zarządzającej taki przekaz: „zatrudniamy OzN, bo to się opłaca”. Jak jednak taka wiadomość jest odbierana przez pracowników z niepełnosprawnością? Zapewne czują się oceniani nie przez pryzmat kompetencji, a finansowej opłacalności. Zostają sprowadzani do roli narzędzia, dzięki któremu firma może uzyskać korzyści finansowe.

Z drugiej strony, istnieją firmy, które płynnie łączą ekonomię z etyką i szacunkiem do ludzi. O zachętach mówią wprost, ale z naciskiem na równość szans, dostępność i budowanie różnorodnych zespołów. To firmy, które dostrzegają indywidualny potencjał każdej osoby.

  1. Santander Bank Polska. Bank ten jest sygnatariuszem Karty Różnorodności i jako pracodawca zobowiązuje się do realizacji zapisów karty w swoim codziennym działaniu. Wdrożony przez bank projekt Różnosprawni przygotowuje do zwiększania zatrudnienia OzN. Bank prowadzi także cykliczne spotkania, podczas których omawia się dostępność różnych rozwiązań i wprowadzania polityki inkluzywności.
  2. Leroy Merlin Polska. Firma pokazuje, że branża handlowa stanowi przestrzeń otwartą na różnorodność. Prowadzi webinaria dla pracowników poruszające zagadnienia związane z włączaniem. Joanna Golenia, dyrektorka zasobów ludzkich w Leroy Merlin Polska, podkreśla: „Tworzymy miejsce, w którym każdy – niezależnie od wyzwań – może czuć się zauważony, doceniony i wspierany. Kultura różnorodności i szacunku nie powstaje jednorazowo – budujemy ją każdego dnia, wspólnie jako Ekipa”.
  3. IKEA. Już od dłuż
Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Zobacz pakiety Masz już konto? Zaloguj się

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.