Employee Experience – by Twój pracownik był Twoim ambasadorem

Analizy i trendy
08 października 2025 Jolanta Brzozowska

Employee Experience jest dziś bardzo popularnym trendem. W wielu organizacjach to określenie pojawia się w kontekście dbania o dobrostan pracowników, którzy mogą być dla nich najlepszą rekomendacją. Czym więc jest Employee Experience i jak go wdrożyć, by naprawdę spełnił swój cel?

Czym jest Employee Experience?

Employee Experience (EX) określa się jako zbiór doświadczeń pracownika nagromadzonych w trakcie pracy. Zaczyna się on już w momencie rekrutacji, potem ma związek z zawodową codziennością, rozwojem, a kończy się z chwilą odejścia z firmy. To szerokie pojęcie obejmujące wszystkie zdarzenia, wyzwania, z jakimi zatrudniony spotyka się w miejscu pracy, ale – co bardzo istotne – odnosi się również do emocji, jakie towarzyszą mu w trakcie wszystkich etapów ścieżki zawodowej. Skupia się więc nie tylko na tym, co firma robi dla pracownika, ale też na tym, jak on to odczuwa i co myśli o działaniach pracodawcy. A pozytywne odczucia pracowników, obecnych i byłych, mogą być ogromną wartością budującą pozytywny wizerunek każdej organizacji. Należy podkreślić, że skuteczny EX powinien być dostosowany do indywidualnych potrzeb konkretnych osób. Próba wdrożenia standardowych, jednakowych rozwiązań dla wszystkich zatrudnionych nie zadziała. Szczególne znaczenie ma to w sytuacji zatrudniania osób z niepełnosprawnością (OzN), gdyż często mają one specyficzne wyzwania.

Dlaczego Employee Experience jest ważny w kontekście OzN?

Wielu przedsiębiorcom inkluzywność może kojarzyć się z dostosowaniami fizycznymi, na przykład z zapewnieniem ergonomicznych mebli, wind, szerokich korytarzy, widocznych oznaczeń. Oczywiście to bardzo ważne kwestie, często jednak zapomina się o tym, by w ramach dostosowań uwzględniać również sferę emocjonalną tych pracowników. Jej bagatelizowanie może prowadzić do poczucia wykluczenia, obniżenia komfortu pracy, a co za tym idzie do większej absencji i rotacji. Z drugiej strony, pracodawcy biorący pod uwagę te niewidoczne potrzeby związane z odczuciami wewnętrznymi zyskują szacunek, lojalność, ale też przewagę konkurencyjną. Jak zatem wdrożyć skuteczny EX?

Etap pierwszy – rekrutacja

To pierwszy punkt styku z firmą, moment, od którego kandydat zaczyna zbierać doświadczenia i osobiste opinie. Uczucia, jakie będą mu teraz towarzyszyć, mogą przesądzić o finalnym wyniku rekrutacji. To też moment, w którym firma może pokazać (lub nie), że jest organizacją inkluzywną, otwartą, empatyczną. Co dla OzN będzie szczególnie ważne na etapie rekrutacji?

  1. Treść ogłoszenia. Ważne, aby komunikacja w nim zawarta była niewykluczająca, pozbawiona stereotypów i uprzedzeń. Właściwie sformułowane ogłoszenie moż
Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Zobacz pakiety Masz już konto? Zaloguj się

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.