Obowiązek zapewnienia dostępności cyfrowej dotyczy już nie tylko instytucji publicznych, ale także wielu firm prywatnych. Jak spełnić nowe wymogi i dlaczego dostępność to nie tylko obowiązek, ale też korzyść dla firmy?
W dniu 28 czerwca 2025 roku zaczęła obowiązywać ustawa z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze (t.j.: Dz. U. 2024 r., poz. 731). Ustawa ta wdrożyła dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług oraz rozszerzyła obowiązki dostępności cyfrowej na przedsiębiorców świadczących usługi dla osób fizycznych. Zanim ustawa ta weszła w życie, obowiązek dostępności dotyczył głównie podmiotów publicznych – na mocy ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (t.j.: Dz. U. 2023 r., poz. 1440). Obecnie również segment przedsiębiorstw prywatnych, świadczących konkretne usługi – takie jak e-commerce, bankowość detaliczna, telekomunikacja czy transport – musi realizować standardy dostępności. Wyjątkiem są, zgodnie z zapisami art. 4 ustawy z dnia 26 kwietnia 2024 r., mikroprzedsiębiorstwa.
Celem dyrektywy 2019/882 jest umożliwienie pełnego uczestnictwa w życiu społecznym i gospodarczym osobom z różnymi niepełnosprawnościami. Dostępność produktu lub usługi oznacza, że każdy może korzystać z nich bez barier, niezależnie od swojego wieku, poziomu sprawności czy sposobu komunikacji. Dla przykładu – żeby osoby niewidome mogły realizować zakupy w sklepie internetowym, strona powinna być kompatybilna z czytnikami ekranu. Z myślą o słabowidzących należy zapewnić również odpowiedni kontrast tekstu i elementów graficznych oraz audiodeskrypcję materiałów wideo. Z kolei osoby niesłyszące potrzebują opisów tekstowych. Wszelkie treści opisujące produkty, instrukcje czy etykiety powinny być przedstawiane w sposób prosty i widoczny.
Obowiązek zapewnienia dostępności dotyczy m.in.:
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.
W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.