Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego wprowadziła mediację jako preferowaną formę rozwiązywania sporów z urzędem. Jednak nie każda sprawa administracyjna nadaje się do negocjacji. Wyjaśniamy, czy zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności stosują taką procedurę i czy muszą w tym przypadku przystąpić do informowania stron o takiej możliwości.
Od 13 lipca 2025 r nowy art. 96a k.p.a. nakłada na organy administracji publicznej obowiązek rozważenia mediacji w każdym toku postępowania administracyjnego, zwłaszcza w sprawach, które rozstrzygane są w ramach tzw. uznania administracyjnego. To właśnie tam, gdzie przepis prawa daje organowi pewną swobodę w podjęciu decyzji, ustawodawca widzi pole do dialogu i wspólnego wypracowania rozwiązania.
Co jednak w sytuacji, gdy decyzja organu nie opiera się na jego swobodnej woli, a na twardej ocenie faktów oraz przesłanek wynikających z szczegółowych przepisów prawa? Postępowanie w sprawie ustalenia stopnia niepełnosprawności jest typowym przykładem takiej właśnie procedury.
Nowelizacja skłania do polubownego rozwiązywania sporów w relacjach obywatel–administracja. Ideą mediacji
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.
W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.