Pracodawcy z aprobatą przyjmują projekt zmian w kontroli zwolnień lekarskich. Nowe przepisy mają nie tylko jasno wskazywać, kiedy pracownik traci prawo do zasiłku, ale też wyposażyć ZUS i firmy w skuteczniejsze narzędzia do weryfikacji L4. Szczególnie małe i średnie przedsiębiorstwa liczą na to, że większa przejrzystość i częstsze kontrole pozwolą szybciej reagować na nadużycia, ograniczyć absencje i wzmocnić uczciwość systemu.
Pod obrady Rady Ministrów trafił projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (nr UD114), przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Projekt obejmuje nowelizację szeregu przepisów, w tym ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (zmiana przewidziana w projektowanym art. 13).
Resort planuje doprecyzować przesłanki utraty prawa do zasiłku chorobowego. Jak wskazuje, osoby ubezpieczone korzystające ze zwolnienia lekarskiego powinny mieć jasność co do swoich praw i obowiązków w tym szczególnym okresie. Ma to zapobiegać sytuacjom, w których ZUS wydaje decyzje o odmowie przyznania świadczenia.
Jednocześnie Ministerstwo proponuje modyfikację zasad kontroli prawidłowości wykorzystywania zwolnień od pracy. Obowiązujące regulacje w tym zakresie uznaje za przestarzałe i wymagające dostosowania do współczesnych realiów.
W konsekwencji, poza zmianami w przesłankach określonych w art. 17 ustawy zasiłkowej, projekt przewiduje wyposażenie ZUS w bardziej precyzyjne narzędzia kontroli zwolnień lekarskich niż dotychczas.
Zgodnie z projektowanym brzmieniem art. 17 ust. 1 ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, ubezpieczony utraci prawo do zasiłku chorobowego za cały okres zwolnienia od pracy, jeżeli w czasie orzeczonej niezdolności do pracy wykonuje pracę zarobkową, lub podejmuje aktywność niezgodną z celem zwolnienia lekarskiego.
Dodany ust. 1a doprecyzowuje, że pracą zarobkową jest każda czynność o charakterze zarobkowym, niezależnie od podstawy prawnej jej wykonywania. Wyjątek stanowią czynności incydentalne, których podjęcie w okresie zwolnienia wymuszają istotne okoliczności. Jednak za taką okoliczność nie będzie uznawane polecenie pracodawcy.
Z kolei ust. 1b definiuje aktywność niezgodną z celem zwolnienia od pracy jako wszelkie działania utrudniające lub wydłużające proces leczenia bądź rekonwalescencję. Wyłączone z tej kategorii są jednak zwykłe czynności dnia codziennego oraz czynności incydentalne wynikające z istotnych okoliczności.
Ponadto ulegający zmianie art. 59 przewiduje rozszerzenie zakresu kontroli prowadzonej przez ZUS. Oprócz weryfikacji prawidłowości orzekania o czasowej niezdolności do pracy z powodu choroby, kontrola będzie obejmować również orzekanie o konieczności osobistego sprawowania opieki nad chorym członkiem rodziny oraz wystawianie zaświadczeń lekarskich. W tym celu ZUS będzie mógł:
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.
W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.