Przedsiębiorca odkrył, że konkurencyjny przedsiębiorca rozpowszechnia nieprawdziwe informacje, mające zdyskredytować przedsiębiorcę w kontaktach z kontrahentami. Czy za takie działanie grozi odpowiedzialność karna? Jeżeli tak, w jakim wymiarze?
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1233, ze zm.) – dalej: u.z.n.k., przez czyn nieuczciwej konkurencji należy rozumieć działanie, które spełnia łącznie dwie przesłanki:
Katalog czynów nieuczciwej konkurencji został określony w art. 3 ust. 2 u.z.n.k. W myśl tego przepisu czynami takimi są:
Na gruncie uregulowań u.z.n.k. przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która, prowadząc, nawet ubocznie, działalność zarobkową lub zawodową uczestniczy w działalności gospodarczej.
Przedsiębiorca, który dokonał czynu nieuczciwej konkurencji, może odpowiadać zarówno cywilnie, jak i karnie. Jak wynika z art. 18 ust. 1 u.z.n.k., przedsiębiorca, którego interes został zagrożony lub naruszony czynem nieuczciwej konkurencji, co do zasady jest uprawniony do żądania:
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.
W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.