Czy przedsiębiorca może odpowiadać karnie za rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji o konkurencji?

Prawo
02 września 2025 Paweł Kawka

Przedsiębiorca odkrył, że konkurencyjny przedsiębiorca rozpowszechnia nieprawdziwe informacje, mające zdyskredytować przedsiębiorcę w kontaktach z kontrahentami. Czy za takie działanie grozi odpowiedzialność karna? Jeżeli tak, w jakim wymiarze?

Czym jest czyn nieuczciwej konkurencji?

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1233, ze zm.) – dalej: u.z.n.k., przez czyn nieuczciwej konkurencji należy rozumieć działanie, które spełnia łącznie dwie przesłanki:

  • jest sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami,
  • zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.

Katalog czynów nieuczciwej konkurencji został określony w art. 3 ust. 2 u.z.n.k. W myśl tego przepisu czynami takimi są:

  1. wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa;
  2. fałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów albo usług;
  3. wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług;
  4. naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa;
  5. nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy (np. kontrahenta innego przedsiębiorcy);
  6. naśladownictwo produktów;
  7. pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie;
  8. utrudnianie dostępu do rynku;
  9. przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną;
  10. nieuczciwa lub zakazana reklama;
  11. organizowanie systemu sprzedaży lawinowej;
  12. prowadzenie lub organizowanie działalności w systemie konsorcyjnym;
  13. nieuzasadnione wydłużanie terminów zapłaty za dostarczane towary lub wykonane usługi;
  14. działania w zakresie usług pośrednictwa internetowego i wyszukiwarek internetowych w rozumieniu art. 2 pkt 2 i 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1150 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie propagowania sprawiedliwości i przejrzystości dla użytkowników biznesowych korzystających z usług pośrednictwa internetowego (Dz. Urz. UE z 2019 r., L. 186, str. 57).

Na gruncie uregulowań u.z.n.k. przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która, prowadząc, nawet ubocznie, działalność zarobkową lub zawodową uczestniczy w działalności gospodarczej.

Za czyny nieuczciwej konkurencji przedsiębiorca może ponosić odpowiedzialność cywilną...

Przedsiębiorca, który dokonał czynu nieuczciwej konkurencji, może odpowiadać zarówno cywilnie, jak i karnie. Jak wynika z art. 18 ust. 1 u.z.n.k., przedsiębiorca, którego interes został zagrożony lub naruszony czynem nieuczciwej konkurencji, co do zasady jest uprawniony do żądania:

  1. zaniechania niedozwolonych działań;
  2. usunięcia skutków takich działań;
  3. złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie;
  4. naprawienia wyrządzonej szkody, na zasadach ogólnych;
  5. wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści, na zasadach ogólnych;
  6. zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej lub ochroną dziedzict
Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Zobacz pakiety Masz już konto? Zaloguj się

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.