Relacja pracodawca–pracownik nie zawsze przebiega bez zakłóceń. Zdarzają się sytuacje, w których działania pracownika wyrządzają pracodawcy szkodę finansową lub organizacyjną. W jakich sytuacjach pracodawca może uzyskać od pracownika odszkodowanie?
Najczęściej spotykaną formą odpowiedzialności jest odpowiedzialność materialna pracownika za szkodę powstałą w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem obowiązków pracowniczych. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j.: Dz. U. z 2025 r., poz. 277, ze zm.) rozróżnia dwa rodzaje odpowiedzialności pracowników za szkodę wyrządzoną pracodawcy:
Aby pracodawca mógł skutecznie domagać się odszkodowania w ramach odpowiedzialności na zasadach ogólnych, muszą być spełnione poniższe przesłanki:
Jeżeli pracownik wyrządzi szkodę pracodawcy przez brak należytej staranności, to – zgodnie z art. 114–119 Kodeksu pracy – odpowiada w ograniczonym zakresie.
W przypadku działania celowego (np. zniszczenie mienia, kradzież, fałszowanie dokumentów) pracownik odpowiada w pełnym zakresie. Nie obowiązuje wówczas limit trzech pensji – pracownik odpowiada za taką szkodę cały
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.
W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.