Czy bycie świadkiem wypadku przy pracy może uzasadniać odwołanie pracownika z urlopu?

Kadry
28 sierpnia 2025 Paweł Kawka

Pracownik, który był świadkiem wypadku podczas pracy, nie poinformował o tej okoliczności pracodawcy i udał się na urlop wypoczynkowy. Pracodawca dowiedział się o obecności pracownika podczas wypadku dopiero później. Czy w celu prawidłowego ustalenia przyczyn i okoliczności wypadku, pracodawca może odwołać tego pracownika z urlopu wypoczynkowego?

Kiedy dochodzi do wypadku przy pracy?

Przepis art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 257, ze zm.) – dalej: u.u.s.w., wskazuje, że wypadkiem przy pracy jest nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą:

  1. podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych;
  2. podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, choćby pracownik nie otrzymał takiego polecenia;
  3. w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.

Jakie obowiązki ciążą na pracodawcy?

Zgodnie z art. 234 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 277, ze zm.) – dalej: k.p., jeżeli dojdzie do wypadku przy pracy, na pracodawcy ciąży szereg obowiązków, do których zaliczyć należy przede wszystkim:

  • podjęcie niezbędnych działań eliminujących lub ograniczających zagrożenie;
  • zapewnienie udzielenia pierwszej pomocy osobom poszkodowanym;
  • ustalenie w przewidzianym trybie okoliczności i przyczyn tego wypadku;
  • zastosowanie odpowiednich środków zapobiegających podobnym wypadkom;
  • niezwłoczne zawiadomienie właściwego okręgowego inspektora pracy i prokuratora o śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym wypadku przy pracy oraz o każdym innym wypadku, który wywołał uraz lub śmierć (mającym związek z pracą), o ile zdarzenie to może być uznane za wypadek przy pracy.

Przyczyny i okoliczności wypadku przy pracy ustala zespół powypadkowy

Sposób i tryb postępowania przy ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposób ich dokumentowania określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (Dz. U. z 2009 r. Nr 105, poz. 870).

Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Zobacz pakiety Masz już konto? Zaloguj się

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.