Co chwilę pojawiają się nowe pomyły i projekty deregulacyjne rządu. Kolejne zmiany czekają ustawę o systemie ubezpieczeń społecznych. Z deregulacji tej na pewno ucieszą się przedsiębiorcy. Na czym będzie polegała i co się zmieni?
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej proponuje zmiany w ustawie z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 350, dalej: u. s. u. s.), ma je wprowadzić projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (UDER42), który zakłada zniesienie obowiązku przechowywania papierowych zgłoszeń do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) przez 5 lat.
Z art. 36 ust. 1 u. s. u. s. wynika, że każda osoba, która jest objęta ubezpieczeniami emerytalnym i rentowym podlega zgłoszeniu do ubezpieczeń społecznych. Natomiast przepis art. 36 ust. 8 u. s. u. s. stanowi o tym, że w przypadku przekazania do ZUS-u zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych w postaci dokumentu elektronicznego, zgłoszenie w postaci dokumentu papierowego z własnoręcznym podpisem osoby zgłaszanej płatnik przechowuje przez okres 5 lat.
Pracodawca na zgłoszenie do ubezpieczenia ma 7 dni od:
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.
W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.