Czy działania marketingowe i organizacja szkoleń dla klientów mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, jeżeli służą wsparciu sprzedaży?
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j.: Dz. U. z 2025 r., poz. 278, ze zm.) – dalej: u.p.d.o.p., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p. Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p. wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów podlegają koszty reprezentacji, w tym zwłaszcza poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Chcąc udzielić odpowiedzi na pytanie zadane na wstępie, należy odnieść się do stanowiska wyrażonego przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 17 lipca 2025 r. (sygn. akt II FSK 1394/22, CBOSA). NSA rozpatrywał sprawę przedsiębiorcy, który był autoryzowanym dealerem w zakresie sprzedaży samochodów, części, akcesoriów oraz serwisu renomowanej marki samochodów. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą przedsiębiorca finansował działania marketingowe oraz programy szkoleniowe z zakresu bezpiecznej jazdy, organizowane dla klientów. Wspomniane działania marketingowe i szkolenia dla klientów miały przyczynić się do powstania dodatkowych korzyści finansowych (przychodów) po stronie przedsiębiorcy, poprzez osiągnięcie bonusów jakościowych wypłacanych przez producenta sprzedawanych marek samochodów, w tym bonusów za aktywność marketingową dealera.
Spółka uważała, że biorąc pod uwagę powyższy stan faktyczny, wydatki poniesione na sfinansowanie działań marketingowych i szkoleń dla klientów można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na gruncie u.p.d.o.p. Dlatego też przedsiębiorca wystąpił do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w tej sprawie. Organ uznał, że przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów te wydatki, które nie mają charakteru reprezentacyjnego (nie służą promocji wizerunku spó
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.
W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.