Koszty pod lupą: marketing i szkolenia klientów na celowniku organów podatkowych

Księgowość
31 lipca 2025 Paweł Kawka

Czy działania marketingowe i organizacja szkoleń dla klientów mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, jeżeli służą wsparciu sprzedaży?

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j.: Dz. U. z 2025 r., poz. 278, ze zm.) – dalej: u.p.d.o.p., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p. Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p. wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów podlegają koszty reprezentacji, w tym zwłaszcza poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Chcąc udzielić odpowiedzi na pytanie zadane na wstępie, należy odnieść się do stanowiska wyrażonego przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 17 lipca 2025 r. (sygn. akt II FSK 1394/22, CBOSA). NSA rozpatrywał sprawę przedsiębiorcy, który był autoryzowanym dealerem w zakresie sprzedaży samochodów, części, akcesoriów oraz serwisu renomowanej marki samochodów. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą przedsiębiorca finansował działania marketingowe oraz programy szkoleniowe z zakresu bezpiecznej jazdy, organizowane dla klientów. Wspomniane działania marketingowe i szkolenia dla klientów miały przyczynić się do powstania dodatkowych korzyści finansowych (przychodów) po stronie przedsiębiorcy, poprzez osiągnięcie bonusów jakościowych wypłacanych przez producenta sprzedawanych marek samochodów, w tym bonusów za aktywność marketingową dealera.

Spółka uważała, że biorąc pod uwagę powyższy stan faktyczny, wydatki poniesione na sfinansowanie działań marketingowych i szkoleń dla klientów można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na gruncie u.p.d.o.p. Dlatego też przedsiębiorca wystąpił do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w tej sprawie. Organ uznał, że przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów te wydatki, które nie mają charakteru reprezentacyjnego (nie służą promocji wizerunku spó

Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Zobacz pakiety Masz już konto? Zaloguj się

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.