Pracodawca, który zatrudnił pracownika z niepełnosprawnością poruszającego się przy użyciu wózka inwalidzkiego, zastanawia się, czy może zorganizować stanowisko pracy tej osoby na piętrze, na którym jedyna dostępna toaleta nie jest dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami?
Zgodnie z art. 94 pkt 4 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j.: Dz. U. z 2025 r., poz. 277, ze zm.) – dalej: k.p., zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy należy do podstawowych obowiązków pracodawcy. W celu realizacji tego obowiązku pracodawca musi zapewnić odpowiednie przystosowanie pomieszczeń i urządzeń higienicznosanitarnych. Jak wynika z § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650, ze zm.) – dalej: r.s.o.p.b.h.p., pomieszczenia higienicznosanitarne to szatnie, umywalnie, pomieszczenia z natryskami, ustępy, jadalnie (z wyłączeniem stołówek), pomieszczenia do wypoczynku, pomieszczenia do ogrzewania się pracowników oraz pomieszczenia do prania, odkażania, suszenia i odpylania odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej. Z brzmienia tego przepisu wynika, że toaleta jak najbardziej jest pomieszczeniem higienicznosanitarnym. Co istotne, w myśl § 111 r.s.o.p.b.h.p. obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie pracownikom pomieszczeń i urządzeń higienicznosanitarnych, których rodzaj, ilość i wielkość powinny być dostosowane do liczby pracowników, stosowanych technologii i rodzajów pracy, a także warunków, w jakich określona praca jest wykonywana.
Na podstawie obowiązujących przepisów prawa, stanowiska pracy powinny być urządzone stosownie do rodzaju wykonywanych na nich czynności oraz psychofizycznych właściwości pracowników, przy czym pracodawca, który zatrudnia pracowników z niepełnosprawnościami, powinien zapewnić dostosowanie stanowisk pracy oraz dojść do nich – do potrzeb i możliwości tych pracowników, wynikających ze zmniejszonej sprawności. Wynika to z dyspozycji § 45 ust. 1 w zw. z § 48 r.s.o.p.b.h.p.
Szczegółowe zasady przystosowania pomieszczeń i urządzeń higienicznosanitarnych, w tym ustępów, do wymogów BHP określa załącznik nr 3 do r.s.o.p.b.h.p. Stosownie do dyspozycji § 1 ust. 1 tego załącznika, toalety (ustępy) powinny znajdować się w budynku, w którym odbywa się praca, albo w budynku połączonym z nim obudowanym przejściem, które w przypadku przechodzenia z ogrzewanych pomieszczeń pracy powinno być ogrzewane. Jednakże nie dotyczy to m.in. przypadku, gdy pracownik jest zatrudniony na otwartej przestrzeni poza terenem zakładu pracy przez okres nieprzekraczający 3 miesięcy, bądź też jest zatrudniony w budynkach niewyposażonych w instalację wodociągową i kanalizacyjną. Wówczas bowiem dopuszczalne jest zapewnienie przez pracodawcę ustępów wyposażonych w szczelne zbiorniki nieczystości (tzw. TOI TOI).
Z obowiązujących przepisów wynika, że toalety w zakładzie pracy powinny być urządzone oddzielnie dla kobiet i mężczyzn, chyba że na jednej zmianie jest zatrudnionych nie więcej niż dziesięciu pracowników. Kobiety i mężczyźni powinni mieć możliwość osobnego korzystania z tych toalet. Pomieszczenia te powinny być ogrzewane, oświetlone i wentylowane zgodnie z przepisami techniczno-budowlanymi i Polskimi Normami.
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.
W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.