Na jakich zasadach pracodawca może zatrudnić niepełnosprawnego pracownika na stanowisku społecznego inspektora pracy, jeżeli czynności podejmowane przez tego pracownika jako inspektora, będą przekraczały szczegółowe normy czasu pracy osób niepełnosprawnych?
Przepis art. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy (t.j.: Dz. U. z 2015 r., poz. 567, ze zm.) – dalej: u.s.i.p., stanowi, że społeczna inspekcja pracy (SIP) jest służbą społeczną pełnioną przez pracowników, mającą na celu zapewnienie przez zakłady pracy bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz ochronę uprawnień pracowniczych, określonych w przepisach prawa pracy.
Do tworzenia SIP w zakładzie pracy zobligowany jest zakładowy społeczny inspektor pracy (tworzący SIP dla całego zakładu pracy), lub oddziałowi (wydziałowi) społeczni inspektorzy pracy (tworzący SIP dla poszczególnych oddziałów lub wydziałów), a także grupowi społeczni inspektorzy pracy (tworzący SIP dla komórek organizacyjnych oddziałów lub wydziałów).
Społeczny inspektor pracy jest wybierany i odwoływany przez pracowników zakładu pracy na okres 4 lat, na zasadach określonych w art. 6 i 7 u.s.i.p.
Jednocześnie w świetle art. 5 u.s.i.p., aby określona osoba mogła zostać społecznym inspektorem pracy, musi ona łącznie spełniać następujące wymogi:
Społeczny inspektor pracy powinien mieć następujące kwalifikacje:
Zakres uprawnień społecznych inspektorów pracy jest dosyć szeroki i obejmuje:
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm