Niepełnosprawny pracownik jako społeczny inspektor pracy

Kadry
04 lipca 2025Paweł Kawka

Na jakich zasadach pracodawca może zatrudnić niepełnosprawnego pracownika na stanowisku społecznego inspektora pracy, jeżeli czynności podejmowane przez tego pracownika jako inspektora, będą przekraczały szczegółowe normy czasu pracy osób niepełnosprawnych?

Przepis art. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy (t.j.: Dz. U. z 2015 r., poz. 567, ze zm.) – dalej: u.s.i.p., stanowi, że społeczna inspekcja pracy (SIP) jest służbą społeczną pełnioną przez pracowników, mającą na celu zapewnienie przez zakłady pracy bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz ochronę uprawnień pracowniczych, określonych w przepisach prawa pracy.

Do tworzenia SIP w zakładzie pracy zobligowany jest zakładowy społeczny inspektor pracy (tworzący SIP dla całego zakładu pracy), lub oddziałowi (wydziałowi) społeczni inspektorzy pracy (tworzący SIP dla poszczególnych oddziałów lub wydziałów), a także grupowi społeczni inspektorzy pracy (tworzący SIP dla komórek organizacyjnych oddziałów lub wydziałów).

Społeczny inspektor pracy jest wybierany i odwoływany przez pracowników zakładu pracy na okres 4 lat, na zasadach określonych w art. 6 i 7 u.s.i.p.

Jednocześnie w świetle art. 5 u.s.i.p., aby określona osoba mogła zostać społecznym inspektorem pracy, musi ona łącznie spełniać następujące wymogi:

  • być pracownikiem danego zakładu pracy,
  • być członkiem związku zawodowego (chyba że zakładowe organizacje związkowe działające u pracodawcy postanowią inaczej);
  • nie zajmować stanowiska kierownika zakładu pracy lub stanowiska kierowniczego bezpośrednio podległego kierownikowi zakładu pracy.

Społeczny inspektor pracy powinien mieć następujące kwalifikacje:

  • posiadać niezbędną znajomość zagadnień wchodzących w zakres działania SIP;
  • posiadać co najmniej 5-letni staż pracy w branży, do której należy zakład pracy, i przynajmniej 2-letni staż pracy w danym zakładzie pracy – wymóg ten dotyczy zakładowego społecznego inspektora pracy;
  • posiadać co najmniej 2-letni staż pracy w branży, do której należy zakład pracy, jak też przynajmniej roczny staż pracy w danym zakładzie pracy – w przypadku oddziałowego lub grupowego społecznego inspektora pracy.

Zakres uprawnień społecznych inspektorów pracy jest dosyć szeroki i obejmuje:

  • przeprowadzanie kontroli stanu budynków, maszyn, urządzeń technicznych i sanitarnych oraz kontroli procesów technologicznych z punktu widzenia BHP;
  • przeprowadzanie kontroli przestrzegania przepi
Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.