Inkluzywna rekrutacja i komunikacja: jak budować miejsce pracy otwarte na neuroatypowość

Analizy i trendy
25 czerwca 2025 Monika Łysek

Demografowie biją na alarm: Polacy się starzeją i za chwilę zabraknie rąk do pracy. Skoro tak, warto sięgać po zasoby, które jeszcze są, a które wciąż nie zostały w pełni wykorzystane. Chodzi m.in. o osoby nieneurotypowe. Aby do nich dotrzeć należy zacząć od podstaw, czyli od właściwego procesu rekrutacji.

Wciąż trudno w to uwierzyć, ale wiele osób w spektrum autyzmu nie znajduje zatrudnienia nie z powodu braku kompetencji, ale dlatego, że sam proces rekrutacyjny – w tym rozmowa kwalifikacyjna – okazuje się dla nich zbyt dużym wyzwaniem. Na szczęście rośnie świadomość tego problemu. Aż 82% uczestników badania „Autyzm w pracy. Szanse dla pracowników i pracodawców. Raport 2025”, przeprowadzonego przez Aplikuj.pl, dostrzega, że osoby autystyczne mogą napotykać trudności już na etapie rekrutacji. W odpowiedzi na te wyzwania coraz częściej mówi się o potrzebie zmiany podejścia do zatrudniania. Pierwszym krokiem powinna być tzw. rekrutacja inkluzywna. Pisząc w skrócie, takie podejście zakłada eliminowanie barier i tworzenie przyjaznych warunków dla kandydatów z różnymi potrzebami, na każdym etapie procesu rekrutacyjnego.

Inkluzywny rekrutacja kluczem do równości

Inkluzywna rekrutacja to podejście, które nie tylko wspiera osoby z różnorodnymi potrzebami, ale także podnosi ogólną jakość procesu rekrutacyjnego dla wszystkich kandydatów. Rozwiązania wprowadzane z myślą o osobach neuroatypowych często przyczyniają się do bardziej przejrzystego, przyjaznego i efektywnego doświadczenia dla każdego aplikującego. Kluczowym celem takiego podejścia jest eliminowanie barier, które mogą zniechęcać do udziału w rekrutacji, oraz stworzenie przestrzeni, w której każda osoba ma szansę w pełni zaprezentować swoje kompetencje i potencjał.

Pierwszym krokiem w tym procesie powinno być przygotowanie jasnego i przemyślanego opisu stanowiska, na które planowany jest nabór. Warto precyzyjnie określić zakres obowiązków i wymagania, koncentrując się na kluczowych aspektach danego stanowiska. Należy unikać niejednoznacznych sformułowań, takich jak „szybkie tempo pracy”, czy „dynamiczny zespół”, które mogą być trudne do zinterpretowania i wprowadzać niepotrzebny stres. Równie istotne jest unikanie branżowego żargonu oraz zbędnych, niekonkretnych informacji.

W ogłoszeniu o pracę warto także jasno zaznaczyć, że kandydaci mogą zgłosić potrzebę dostosowań już na etapie aplikacji. Podanie kontaktu do odpowiedniej osoby i zamieszczenie prostych instrukcji, jak to zrobić, zwiększa szanse na to, że osoby potrzebujące wsparcia poczują się bezpiecznie i pewnie.

Kolejnym ważnym elementem jest dostosowanie samego procesu rekrutacyjnego. Choć nie istnieje jedno uniwersalne rozwiązanie, które zagwarantuje pełną inkluzywność, nawet drobne zmiany mogą znacznie obniżyć bariery i zwiększyć dostępność. Szalenie ważne jest indywidualne podejście, które odczytuje się, jako otwartość w komunikowaniu o potrzebach kandydatów. Zarówno na tym etapie, jak i na kolejnych, nie można zakładać z góry, że każda osoba wymaga takich samych udogodnień. Elastyczność i uważność w tym zakresie to fundamenty sprawiedliwego i skutecznego procesu rekrutacyjnego.

Przyjazny i dostępny proces rekrutacyjny

Inkluzywna rekrutacja to nie tylko otwartość na różnorodność, ale przede wszystkim konkretne działania, które wspierają wszystkich kandydatów – zwłaszcza tych, którzy mogą doświadczać trudności w standardowym procesie rekrutacyjnym. Istotą takiego podejścia jest redukowanie stresu, eliminowanie barier i zapewnienie warunków, które pozwalają każdej osobie w pełni zaprezentować swoje kompetencje. Kluczową rolę odgrywają tutaj odpowiednie dostosowania oraz dobra organizacja procesu rekrutacyjnego.

Warto pamiętać, że stres związany z rozmową rekrutacyjną często dotyczy nie tylko samej rozmowy, ale też kwestii organizacyjnych. Dobrym rozwiązaniem jest przygotowanie „przedprzewodnika”, będącego dokumentem, który krok po kroku opisuje, jak będzie wyglądała wizyta w biurze lub spotkanie online. Taki materiał powinien zawierać m.in. szczegółowe informacje o lokalizacji firmy, dostępnych opcjach dojazdu i parkowania, a także o miejscu, w którym odbędzie się rozmowa. Kandydatom pomaga również jasny opis tego, co ich czeka od momentu wejścia do budynku aż po zakończenie spotkania. Należy pamiętać o informacjach o zasadach obowiązujących na miejscu, takich jak konieczność zgłoszenia się do recepcji czy zostawienia rzeczy w szatni. W przedprzewodniku warto także zawrzeć szczegóły dotyczące samego przebiegu rozmowy: jej formatu, przewidywanego czasu trwania oraz ewentualnych przerw. Kluczowe jest również podanie informacji o możliwości zgłoszenia indywidualnych potrzeb i dostosowań wraz z jasną instrukcją, jak to zrobić.

Istnieje wiele prostych, a zarazem bardzo skuteczn

Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Zobacz pakiety Masz już konto? Zaloguj się

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.