Orzeczenie o niepełnosprawności to kluczowy dokument, od którego zależy m.in. prawo pracownika do świadczeń i ulg. Jego wygaśnięcie może oznaczać utratę wsparcia – także finansowego – zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy. Zobacz, jak skutecznie monitorować terminy i jakie działania podjąć, aby Twój pracownik nie stracił świadczenia wspierającego.
Osoba z niepełnosprawnością, która legitymuje się orzeczeniem o niepełnosprawności albo orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności, które wydano na czas określony, może wystąpić z wnioskiem do powiatowego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności o wydanie kolejnego orzeczenia. Ważne jest, aby zrobiła to nie wcześniej niż 2 miesiące przed upływem ważności obecnego orzeczenia.
Jeśli wniosek o wydanie nowego orzeczenia o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności zostanie złożony odpowiednio wcześnie (jeszcze w okresie ważności starego orzeczenia), wówczas stare orzeczenie jest ważne do dnia wydania kolejnego orzeczenia. Może być jednak ono ważne nie dłużej niż do ostatniego dnia szóstego miesiąca następującego po dacie ważności widniejącej na „starym” orzeczeniu. Wynika to z art. 6bb ust. 1ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Po otrzymaniu wniosku o wydanie nowego orzeczenia, przewodniczący powiatowego zespołu wydaje niezwłocznie zaświadczenie, które potwierdza złożenie takiego wniosku. W zaświadczeniu tym określony jest również nowy termin ważności dotychczasowego orzeczenia.
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm