Ministerstwo Finansów przedstawiło najnowszy projekt nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Projektowane przepisy zakładają m.in. wprowadzenie zmian w zakresie dostępności do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR). Co to oznacza dla przedsiębiorców?
W związku z koniecznością implementacji art. 11-13 oraz art. 74 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1640 z dnia 31 maja 2024 r. w sprawie mechanizmów, które państwa członkowskie powinny wprowadzić w celu zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniającej dyrektywę (UE) 2019/1937 oraz zmieniającą i uchylającą dyrektywę (UE) 2015/849 (Dz. Urz. UE. z 2024 r., L. 1640) – dalej: dyrektywa nr 2024/1640 (6AMLD), resort finansów przygotował projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (UC75).
W myśl art. 11 ust. 4 dyrektywy nr 2024/1640 państwa członkowskie Unii Europejskiej mogą udostępnić podmiotom zobowiązanym informacje o beneficjentach rzeczywistych przechowywane w ich centralnych rejestrach, po uiszczeniu odpowiedniej opłaty. Na podstawie art. 12 tej dyrektywy każda osoba fizyczna lub prawna, która może wykazać uzasadniony interes w zapobieganiu praniu pieniędzy, jego przestępstwom źródłowym i finansowaniu terroryzmu, a także w zwalczaniu tych zjawisk, powinna mieć zapewniony dostęp (elektroniczny) do następujących informacji o beneficjentach rzeczywistych podmiotów prawnych i porozumień prawnych, przechowywanych w zintegrowanych centralnych rejestrach, bez powiadamiania podmiotu prawnego lub porozumienia prawnego:
W przypadku gdy osoby fizyczne i prawne, które mogą wykazać uzasadniony interes w dostępie do wskazanych informacji, nie są w stanie korzystać ze środków elektronicznych, państwa członkowskie mają obowiązek zapewnić tym osobom dostęp do wskazanych informacji w innych formatach.
Zgodnie z przepisami dyrektywy nr 2024/1640, przyjmuje się domniemanie, że następujące osoby fizyczne lub prawne mają uzasadniony interes w dostępie do wymienionych powyżej informacji:
Osoby mające dostęp do powyższych informacji powinny być ewidencjonowane w centralnych rejestrach, co ma umożliwić ujawnienie beneficjentom rzeczywistym tego, kto miał dostęp do ich danych, jeżeli beneficjenci ci złożą wniosek o ujawnienie tych danych, zgodnie z art. 15 ust. 1 lit. c rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE z 2016 r., L 119, str. 1) – dalej: RODO.
Adekwatnie do przepisów dyrektywy nr 2024/1640, państwa członkowskie muszą zapewnić, by informacje dostarczane przez centralne rejestry nie prowadziły do identyfikacji osoby przeglądającej rejestr, jeśli takie osoby m.in. są osobami działającymi w celach dziennikarskich, reporterskich lub wszelkiej innej formy wypowiedzi w środkach przekazu, bądź też organizacjami społeczeństwa obywatelskiego – związanymi z zapobieganiem praniu pieniędzy, jego przestępstwom źródłowym lub finansowaniu terro
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm