W jakich sytuacjach wyjazdy pracowników mogą być uznane za podróże służbowe zwolnione ze składek na ubezpieczenia społeczne?
W celu udzielenia odpowiedzi na powyższe pytanie należy odwołać się do stanowiska wyrażonego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w odpowiedzi udzielonej przez wiceministra Sebastiana Gajewskiego na interpelację poselską nr 8482 posła Waldemara Sługockiego w sprawie oskładkowania podróży służbowych pracowników przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). W interpelacji poselskiej nr 8482 z dnia 4 marca 2025 r. poseł Sługocki zwrócił uwagę, że w niektórych przypadkach pracodawca, w ramach zadań służbowych powierzonych pracownikom, musi zaangażować ich do wykonywania czynności poza siedzibą zakładu pracy i zlecać im wyjazdy do klientów zagranicznych.
„Przykładem może być przedsiębiorstwo produkcyjne, które poza produkcją, sprzedażą produktu, zajmuje się ich montażem, uruchomieniem i serwisem w miejscu docelowym, tj. u klienta, który może mieć siedzibę poza granicami kraju lub na terenie kraju, ale poza miejscem zakładu pracy, gdzie świadczona jest praca. Chodzi o wykorzystanie potencjału i kwalifikacji zatrudnionego pracownika do wykonywania czynności poza siedzibą pracodawcy bez konieczności zlecania tych usług podmiotom zewnętrznym” – wskazuje poseł Sługocki.
Autor interpelacji poselskiej wskazuje, że ZUS, w drodze decyzji administracyjnej, często podwyższa podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, o składki odprowadzane od przychodów uzyskiwanych z tytułu diet wypłacanych przez pracodawców na podstawie poleceń wyjazdów służbowych oraz z tytułu finansowania przez pracodawców kosztów noclegów, bądź też przejazdu. Jest to istotne, gdyż co do zasady pracodawcy nie odprowadzają składek od powyższych kosztów, ponieważ uważają te koszty za związane z podróżą służbową. Z interpretacją tą nie zgadza się ZUS.
W analizowanej interpelacji poselskiej poseł Sługocki, podkreśla, że w myśl art. 775 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j.: Dz. U. z 2025 r., poz. 277) – dalej: k.p., pracownikowi, który wykonuje na polecenie pracodawcy zadanie służbowe:
– przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową.
Jednocześnie, zgodnie z dyspozycją § 2 ust. 1
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm