Wyjazdy służbowe pracowników nie zawsze będą zwolnione ze składek na ZUS? Odpowiedź MRPiPS na interpelację poselską

Księgowość
25 kwietnia 2025Paweł Kawka

W jakich sytuacjach wyjazdy pracowników mogą być uznane za podróże służbowe zwolnione ze składek na ubezpieczenia społeczne?

W celu udzielenia odpowiedzi na powyższe pytanie należy odwołać się do stanowiska wyrażonego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w odpowiedzi udzielonej przez wiceministra Sebastiana Gajewskiego na interpelację poselską nr 8482 posła Waldemara Sługockiego w sprawie oskładkowania podróży służbowych pracowników przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). W interpelacji poselskiej nr 8482 z dnia 4 marca 2025 r. poseł Sługocki zwrócił uwagę, że w niektórych przypadkach pracodawca, w ramach zadań służbowych powierzonych pracownikom, musi zaangażować ich do wykonywania czynności poza siedzibą zakładu pracy i zlecać im wyjazdy do klientów zagranicznych.

„Przykładem może być przedsiębiorstwo produkcyjne, które poza produkcją, sprzedażą produktu, zajmuje się ich montażem, uruchomieniem i serwisem w miejscu docelowym, tj. u klienta, który może mieć siedzibę poza granicami kraju lub na terenie kraju, ale poza miejscem zakładu pracy, gdzie świadczona jest praca. Chodzi o wykorzystanie potencjału i kwalifikacji zatrudnionego pracownika do wykonywania czynności poza siedzibą pracodawcy bez konieczności zlecania tych usług podmiotom zewnętrznym” – wskazuje poseł Sługocki.

Autor interpelacji poselskiej wskazuje, że ZUS, w drodze decyzji administracyjnej, często podwyższa podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, o składki odprowadzane od przychodów uzyskiwanych z tytułu diet wypłacanych przez pracodawców na podstawie poleceń wyjazdów służbowych oraz z tytułu finansowania przez pracodawców kosztów noclegów, bądź też przejazdu. Jest to istotne, gdyż co do zasady pracodawcy nie odprowadzają składek od powyższych kosztów, ponieważ uważają te koszty za związane z podróżą służbową. Z interpretacją tą nie zgadza się ZUS.

W analizowanej interpelacji poselskiej poseł Sługocki, podkreśla, że w myśl art. 775 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j.: Dz. U. z 2025 r., poz. 277) – dalej: k.p., pracownikowi, który wykonuje na polecenie pracodawcy zadanie służbowe:

  • poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub
  • poza stałym miejscem pracy

– przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową.

Jednocześnie, zgodnie z dyspozycją § 2 ust. 1

Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.