Nieterminowe poniesienie kosztów płacy nie zawsze oznacza utratę dofinansowania do wynagrodzenia pracownika z niepełnosprawnością

Dofinansowania
24 marca 2025 Paweł Kawka

Kiedy poniesienie kosztów płacy dokonane z naruszeniem ustawowego terminu nie będzie wiązać się dla pracodawcy z utratą dofinansowania do wynagrodzenia niepełnosprawnego pracownika?

Zgodnie z dyspozycją art. 26a ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j.: Dz. U. z 2024 r., poz. 44, ze zm.) – dalej u.r.o.n., miesięczne dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika z niepełnosprawnością przysługuje pracodawcy zatrudniającemu osoby niepełnosprawne, pod warunkiem, że pracownicy ci zostali ujęci w ewidencji zatrudnionych osób niepełnosprawnych prowadzonej przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), a także po spełnieniu pozostałych warunków wynikających z przepisów u.r.o.n. Dofinansowania do wynagrodzeń niepełnosprawnych pracowników są wypłacane ze środków PFRON.

Na podstawie art. 26a ust. 1a1 pkt 3 u.r.o.n. uzyskanie dofinansowania do wynagrodzenia niepełnosprawnego pracownika jest uzależnione od terminowego poniesienia kosztów płacy przez pracodawcę zatrudniającego takich pracowników. Jeżeli koszty te zostały poniesione z uchybieniem terminów wynikających z odrębnych przepisów, przekraczającym 14 dni (poza przypadkiem, gdy kwota miesięcznych należnych składek, wliczanych do kosztów płacy, opłaconych z uchybieniem 14-dniowego terminu jest niższa niż 2% składek należnych za dany miesiąc), dofinansowanie nie przysługuje w ogóle, bez względu na to, jaka część kosztów płacy została poniesiona nieterminowo.

Przepis art. 2 pkt 4a u.r.o.n., a także wyjaśnienia PFRON i Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych wskazują, że kosztami płacy są wypłacane pracownikowi z niepełnosprawnością:

  • wynagrodzenie brutto, w tym m.in. kwoty wypłacane pracownikowi, które mają charakter wynagrodzenia, jak też świadczenia określone w art. 6724 § 3 i 4 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j.: Dz. U. z 2025 r., poz. 277);
  • opłacane przez pracodawcę obowiązkowe składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i wypadkowe, naliczone od wynagrodzenia;
  • obowiązkowe składki na Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Solidarnościowy.

Koszty płacy należy traktować jako całość.

Do kosztów płacy nie zalicza się świadczeń, w tym:

  • wszystkich zasiłków, włącznie z zasiłkiem chorobowym i rehabilitacyjnym;
  • ekwiwalentów, wliczając w to ekwiwalenty za urlop wypoczynkowy lub pranie odzieży, z wyjątkiem ekwiwalentu za pracę zdalną, o którym mowa w art. 6724 § 3 k.p.;
  • innych dodatków o świadczeniowym charakterze, odpraw, nagród jubileuszowych czy zapomóg.

Przez poniesienie kosztów płacy należy rozumieć rzeczywiste ich poniesienie (w tym zapłatę), a nie rozlic

Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Zobacz pakiety Masz już konto? Zaloguj się

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.