Pracodawco, jeżeli twoje zachowanie zaburza atmosferę pracy, będziesz musiał liczyć się z konsekwencjami

Kadry
12 marca 2025 Paweł Kawka

Złośliwe zachowania pracodawcy względem pracowników, narażające ich na traumę, a także częste krzyki i poniżanie podwładnych, mogą wiązać się dla pracodawcy z bardzo poważnymi konsekwencjami nie tylko na gruncie prawa pracy, ale również prawa karnego. Co grozi pracodawcy w takim przypadku? Wyjaśniamy.

Na gruncie przepisów prawa pracy zachowania pracodawcy polegające na złośliwym i uporczywym naruszaniu praw pracowniczych mogą zostać zakwalifikowane jako mobbing. Zgodnie z treścią art. 943 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j.: Dz. U. z 2025 r., poz. 277, ze zm.) – dalej: k.p., przez mobbing należy rozumieć działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników.

Przeciwdziałanie mobbingowi stanowi jeden z podstawowych obowiązków pracodawcy, a uchybienie temu obowiązkowi może wiązać się dla pracodawcy z koniecznością wypłaty:

  • zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę – jeżeli wskutek mobbingu pracownik doznał rozstroju zdrowia;
  • odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę, ustalane na podstawie odrębnych przepisów (aktualnie 4666 zł brutto) – jeżeli pracownik doznał mobbingu lub wskutek mobbingu rozwiązał umowę o pracę. W takim przypadku oświadczenie pracownika o rozwiązaniu umowy o pracę powinno nastąpić na piśmie z podaniem mobbingu jako przyczyny uzasadniającej rozwiązanie tej umowy.

Przepis art. 218 § 1a ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j.: Dz. U. z 2024 r., poz. 17, ze zm.) – dalej: k.k., przewiduje objęcie sankcjami karnymi zachowań sprowadzających się do złośliwego i uporczywego naruszania praw pracowniczych. Zgodnie z tym przepisem, ten kto, wykonując czynności w sprawach z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, złośliwie lub uporczywie narusza prawa pracownika wynikające ze stosunku pracy lub ubezpieczenia społecznego – podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

W tym kontekście warto zwrócić uwagę na tezę nr 2 postanowienia Sądu Najwyższego z dnia 19 listopada 2024 r. (sygn. akt I PSK 36/24, LEX nr 3787580), zgodnie z którą pracodawca musi wpływać na kształtowanie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego (art. 94 pkt 10 k.p.), przeciwdziałać mobbingowi (art. 943 § 1 k.p.), a także szanować godność i inne dobra osobiste pracownika (art. 111 k.p.). Uszczegółowieniem tych obowiązków

Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Zobacz pakiety Masz już konto? Zaloguj się

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.