Czy pracownik, będący uczestnikiem pracowniczych planów kapitałowych (PPK), musi wykazywać przychody uzyskane z PPK w rocznym zeznaniu podatkowym w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych?
W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (t.j.: Dz. U. z 2024 r., poz. 427, ze zm.) – dalej: ustawa o PPK, pracownicze plany kapitałowe mają na celu oszczędzanie środków, z których pracownik będzie mógł korzystać co do zasady po ukończeniu 60. roku życia. Zgromadzone w ten sposób środki stanowią prywatną własność uczestnika PPK (pracownika).
W PPK może uczestniczyć tylko osoba fizyczna, która ukończyła 18. rok życia. Umowę o prowadzenie PPK z instytucją finansową pracodawca zawiera w imieniu i na rzecz uczestnika tego planu, nie wcześniej niż po upływie 14 dni zatrudnienia i nie później niż do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynęło 3 miesiące zatrudnienia. Zostało to uregulowane w art. 2 ust. 1 pkt 33 ustawy o PPK.
Jednocześnie ustawodawca przewidział, że uczestnik PPK jest uprawniony do rezygnacji z tego uczestnictwa, po złożeniu u pracodawcy pisemnej deklaracji w tej sprawie. Wówczas pracodawca nie musi zawierać umowy o prowadzenie PPK dla tego pracownika.
W ramach PPK pracownik dokonuje wpłat, których wysokość jest określana procentowo w odniesieniu do wynagrodzenia uczestnika PPK. W tym zakresie można rozróżnić wpłaty podstawowe i wpłaty dodatkowe. Wpłata podstawowa pracownika co do zasady wynosi 2% wynagrodzenia, chyba że wynagrodzenie tego pracownika osiągane z różnych źródeł w danym miesiącu nie przekracza kwoty odpowiadającej 1,2-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę (czyli 5 599,20 zł brutto). Wówczas bowiem wpłata podstawowa pracownika może wynosić mniej niż 2% wynagrodzenia uczestnika PPK, ale nie mniej niż 0,5% tego wynagrodzenia, przy czym w tej sytuacji pracownik powinien złożyć u pracodawcy deklarację dotyczącą wysokości obniżonej wpłaty podstawowej na PPK, w miesiącu, w którym wynagrodzenie pracownika osiągane z różnych źródeł nie przekroczyło kwoty odpowiadającej 120% minimalnego wynagrodzenia. Jeżeli wynagrodzenie pracownika osiągane u pracodawcy przekracza tę kwotę, pracodawca nie może uwzględnić deklaracji pracownika dotyczącej obniżenia wysokości wpłaty podstawowej na PPK poniżej 2% wynagrodzenia uczestnika PPK.
W tym miejscu warto podkreślić, że pracownik, będący uczestnikiem PPK, który zadeklarował u pracodawcy dokonywanie wpłaty podstawowej na PPK w obniżonej wysokości, albo dokonywanie wpłaty dodatkowej, może dokonać zmiany w wysokości tych wpłat, a w przypadku wpłaty dodatkowej - nawet całkowicie zrezygnować z jej dokonywania. Katalog przychodów (dochodów) zwolnionych z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) został wskazany w art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j.: Dz. U. z 2025 r., poz. 163, ze zm.) – dalej: u.p.d.o.f
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm