Pracodawca zarzucił pracownikowi naruszenie obowiązków pracowniczych, z uwagi na co odmówił wypłaty pensji. Pracownik zawiadomił o tej okoliczności Państwową Inspekcję Pracy. Niemniej jednak pracodawca i pracownik zawarli porozumienie, zgodnie z którym pracodawca zobowiązał się do wyrównania zaległego wynagrodzenia. Czy zawarcie takiego porozumienia uchyla odpowiedzialność pracodawcy za nieterminową wypłatę wynagrodzenia pracownika?
Zgodnie z art. 22 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j.: Dz. U. z 2023 r., poz. 1465, ze zm.) – dalej: k.p., przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca zobowiązuje się do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem.
Wynagrodzenie za pracę stanowi jeden z podstawowych elementów, które powinny znaleźć się w treści umowy o pracę. Na podstawie art. 13 w zw. z art. 29 § 1 pkt 3 k.p., powinno ono być godziwe i odpowiadać rodzajowi pracy. Co do zasady termin, miejsce, czas i częstotliwość wypłacania wynagrodzenia za pracę powinny zostać wskazane przez pracodawcę w treści regulaminu pracy, a jeżeli pracodawca nie ustalił tego regulaminu, pracodawca powinien poinformować pracownika o tych warunkach zatrudnienia w postaci papierowej lub elektronicznej.
Na mocy art. 78 § 1 k.p. wynagrodzenie za pracę należne pracownikowi powinno być tak ustalone, aby odpowiadało w szczególności rodzajowi wykonywanej pracy i kwalifikacjom wymaganym przy jej wykonywaniu, a także uwzględniało ilość i jakość świadczonej pracy. Jednocześnie, z reguły wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną, a za czas niewykonywania pracy przysługuje jedynie wtedy, gdy wynika to z przepisów prawa.
Co istotne, pracodawca powinien wypłacać pracownikowi pensję przynajmniej raz w miesiącu, w stałym i ustalonym z góry terminie. Wypłata powinna nastąpić z dołu, niezwłocznie po ustaleniu pełnej wysokości wynagrodzenia. W tym miejscu należy zwrócić uwagę na obowiązujący pracodawcę limit czasowy w zakresie wypłaty wynagrodzenia, gdyż w świetle art. 85 § 2 k.p. wypłata wynagrodzenia powinna nastąpić nie później niż w ciągu pierwszych 10 dni miesiąca kalendarzowego, następującego po miesiącu, za który przysługuje wynagrodzenie. Jednakże w niektórych przypadkach ustalony dzień wypłaty wynagrodzenia za pracę jest dniem wolnym od pracy. Wówczas pensję należy wypłacić w dniu poprzed
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm