Unijna dyrektywa o minimalnym wynagrodzeniu za pracę zagrożona?

Prawo
31 stycznia 2025 Paweł Kawka

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (MRPiPS) niemal ukończyło prace nad nowelizacją przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Problem w tym, że przepisy dyrektywy stanowiącej podstawę projektowanych zmian mogą być niezgodne z prawem unijnym, w związku z czym istnieje ryzyko, że zostaną uchylone. Czy pracodawcy powinni przygotować się na kolejne zmiany w zakresie minimalnego wynagrodzenia za pracę?

Nowe przepisy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę mają na celu wdrożenie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE z 2022 r. L 275, s. 33). Warto wspomnieć, że Polska miała czas na wdrożenie tej dyrektywy do dnia 15 listopada 2024 r. Dyrektywa określa procedurę ustalania adekwatnych ustawowych wynagrodzeń minimalnych w tych państwach członkowskich Unii Europejskiej, w których obowiązują ustawowe wynagrodzenia minimalne.

Zgodnie z dyrektywą nr 2022/2041, ustawowe wynagrodzenia minimalne obowiązujące w państwach członkowskich Unii Europejskiej powinny być ustalane i aktualizowane w oparciu o odpowiednie kryteria, określane przez państwa członkowskie w drodze decyzji swoich właściwych organów lub w drodze porozumień trójstronnych, w zgodzie z obowiązującymi w danym państwie członkowskim przepisami prawa i praktykami krajowymi, przy uwzględnieniu krajowych warunków społeczno-gospodarczych. Wspomniane kryteria muszą uwzględniać:

  • siłę nabywczą ustawowych wynagrodzeń minimalnych, biorąc pod uwagę koszty utrzymania;
  • ogólny poziom wynagrodzeń i ich rozkład;
  • stopę wzrostu wynagrodzeń;
  • długoterminowe krajowe poziomy produktywności i ich zmiany

– przy czym to państwa członkowskie Unii Europejskiej mają decydować o znaczeniu poszczególnych kryteriów przy ustalaniu i aktualizowaniu ustawowych wynagrodzeń minimalnych w tych państwach.

Wprowadzenie powyższych kryteriów ma pozwolić na zapewnienie adekwatności wynagrodzeń w celu osiągnięcia godnego poziomu życia, zmniejszenia ubóstwa pracujących, a także wspierania spójności społecznej i pozytywnej konwergencji społecznej, jak również zmniejszenia nierówności płacowych między kobietami a mężczyznami.

W świetle przepisów dyrektywy nr 2022/2041 ocena adekwatności ustawowych wynagrodzeń minimalnych w państwie członkowskim Unii Europejskiej powinna odbywać się przy zastosowaniu orientacyjnych wartości referencyjnych. W tym celu państwo to może stosować orientacyjne wartości referencyjne, jak np.:

  • 60% mediany wynagrodzeń brutto,
  • 50% przeciętnego wynagrodzenia brutto,
  • inne orientacyjne wartości referencyjne wykorzystane na poziomie krajowym.

Ustawowe wynagrodzenia minimalne obowiązujące w państwach członkowskich Unii Europejskiej powinny być aktualizowane co najmniej raz na 2 lata, we współpracy z przynajmniej jednym organem doradczym. Jednocześnie, dopuszczalne jest stosowanie automatycznego mechanizmu indeksacji ustawowych wynagrodzeń minimalnych,

Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Zobacz pakiety Masz już konto? Zaloguj się

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.