Praca przy monitorze - nowe zalecenia PIP

Kadry
02 stycznia 2025Paweł Kawka

Wielu pracodawców zatrudniających osoby z niepełnosprawnościami na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe zastanawia się, w jaki sposób powinni oni dokonać przystosowania tych stanowisk pracy do potrzeb osoby z niepełnosprawnością. Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) wydała zalecenia w tym zakresie. Jakie działania powinien podjąć pracodawca?

Co do zasady, kwestie związane z zatrudnieniem pracowników na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe regulują przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. z 1998 r. Nr 148, poz. 973, ze zm.) – dalej: r.b.h.p.e., wydanego na podstawie art. 23715 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j.: Dz. U. z 2023 r., poz. 1465, ze zm.) – dalej: k.p. Analizowany akt prawny określa wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii dla stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe, a także wymagania dotyczące organizacji pracy na takich stanowiskach.

Na wstępie należy zaznaczyć, że przepisy r.b.h.p.e. mają zastosowanie wyłącznie do pracowników, którzy użytkują monitory ekranowe na swoim stanowisku pracy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy. Dotyczy to także praktykantów i stażystów, którzy wykonują obowiązki pracownicze na stanowisku pracy wyposażonym w monitor ekranowy przez ponad połowę dobowego wymiaru czasu pracy tych osób.

Zgodnie z § 2 pkt 2 r.b.h.p.e., stanowiskiem pracy, w rozumieniu tego rozporządzenia, jest przestrzeń pracy wraz z:

  1. wyposażeniem podstawowym, włącznie z monitorem ekranowym (urządzeniem do wyświetlania informacji w trybie alfanumerycznym lub graficznym, bez względu na metodę uzyskiwania obrazu), a także klawiaturą, myszą lub innymi urządzeniami wejściowymi, oprogramowaniem z interfejsem dla użytkownika,
  2. krzesłem i stołem,
  3. opcjonalnym wyposażeniem dodatkowym, w tym stacją dysków, drukarką, skanerem, uchwytem na dokumenty i podnóżkiem.

Ustawodawca przewidział, że wyposażenie stanowiska pracy oraz sposób rozmieszczenia elementów tego wyposażenia nie może powodować w trakcie pracy nadmiernych obciążeń układu mięśniowo-szkieletowego lub wzroku pracownika. Rozmi

Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.