Wielu pracodawców zatrudniających osoby z niepełnosprawnościami na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe zastanawia się, w jaki sposób powinni oni dokonać przystosowania tych stanowisk pracy do potrzeb osoby z niepełnosprawnością. Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) wydała zalecenia w tym zakresie. Jakie działania powinien podjąć pracodawca?
Co do zasady, kwestie związane z zatrudnieniem pracowników na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe regulują przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. z 1998 r. Nr 148, poz. 973, ze zm.) – dalej: r.b.h.p.e., wydanego na podstawie art. 23715 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j.: Dz. U. z 2023 r., poz. 1465, ze zm.) – dalej: k.p. Analizowany akt prawny określa wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii dla stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe, a także wymagania dotyczące organizacji pracy na takich stanowiskach.
Na wstępie należy zaznaczyć, że przepisy r.b.h.p.e. mają zastosowanie wyłącznie do pracowników, którzy użytkują monitory ekranowe na swoim stanowisku pracy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy. Dotyczy to także praktykantów i stażystów, którzy wykonują obowiązki pracownicze na stanowisku pracy wyposażonym w monitor ekranowy przez ponad połowę dobowego wymiaru czasu pracy tych osób.
Zgodnie z § 2 pkt 2 r.b.h.p.e., stanowiskiem pracy, w rozumieniu tego rozporządzenia, jest przestrzeń pracy wraz z:
- wyposażeniem podstawowym, włącznie z monitorem ekranowym (urządzeniem do wyświetlania informacji w trybie alfanumerycznym lub graficznym, bez względu na metodę uzyskiwania obrazu), a także klawiaturą, myszą lub innymi urządzeniami wejściowymi, oprogramowaniem z interfejsem dla użytkownika,
- krzesłem i stołem,
- opcjonalnym wyposażeniem dodatkowym, w tym stacją dysków, drukarką, skanerem, uchwytem na dokumenty i podnóżkiem.
Ustawodawca przewidział, że wyposażenie stanowiska pracy oraz sposób rozmieszczenia elementów tego wyposażenia nie może powodować w trakcie pracy nadmiernych obciążeń układu mięśniowo-szkieletowego lub wzroku pracownika. Rozmi