Czy restrukturyzacja uniemożliwi ogłoszenie upadłości ZPChr?

Prawo
20 listopada 2024 Paweł Kawka

Ministerstwo Sprawiedliwości (MS) skierowało do konsultacji publicznych i opiniowania projekt nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne. Założenia tego projektu przewidują zmiany w zasadach restrukturyzacji przedsiębiorstw, które wpłyną na konsekwencje takiej restrukturyzacji dla postępowania upadłościowego m.in. w zakładzie pracy chronionej (ZPChr). O jakie zmiany chodzi?

Resort sprawiedliwości opracował projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo restrukturyzacyjne oraz niektórych innych ustaw (UC43) w celu dopełnienia implementacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, umorzenia długów i zakazów prowadzenia działalności oraz w sprawie środków zwiększających skuteczność postępowań dotyczących restrukturyzacji, niewypłacalności i umorzenia długów, a także zmieniającej dyrektywę (UE) 2017/1132 (Dz. Urz. UE z 2019 r., L. 172, s. 18). Polska powinna dokonać implementacji tej dyrektywy do dnia 17 lipca 2022 r., tak więc opóźnienie jest znaczące. Dyrektywa ta ma umożliwić ujednolicenie regulacji dotyczących postępowań restrukturyzacyjnych w krajach członkowskich w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego.

Dyrektywa 2019/1023 określa przesłanki decydujące o tym, kiedy należy podjąć działania służące ustaleniu trudności przedsiębiorcy związanych z płynnością finansową, a także potrzebne działania naprawcze, o ile są one możliwe i słuszne. W innym przypadku zasadne będzie podjęcie działań zmierzających do jak najszybszej likwidacji przedsiębiorcy, z zachowaniem praw wierzycieli, a zatem przy zaspokojeniu roszczeń wierzycieli w sposób rzetelny i w możliwie największym zakresie, równomiernie oraz jak najszybciej.

W związku z powyższym państwa członkowskie Unii Europejskiej mają obowiązek zapewnienia dostępu do tzw. narzędzi wczesnego ostrzegania, do których zaliczane są:

  • mechanizmy alarmowe w przypadkach, gdy dłużnik nie dokonał określonych rodzajów płatności;
  • usługi doradcze świadczone przez organizacje publiczne lub prywatne;
  • zachęty w ramach prawa krajowego dla osób trzecich posiadających stosowne informacje dotyczące dłużnika, takich jak księgowi, organy podatkowe lub organy ds. zabezpieczenia społecznego, aby podmioty te sygnalizowały dłużnikowi niekorzystne zmiany.

MS zwraca uwagę na konieczność usunięcia możliwych wątpliwości interpretacyjnych wynikających ze stosowania przepisów ustawy z dnia 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne (t.j.: Dz. U. z 2024 r., poz. 1428) oraz ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe (t.j.: Dz. U. z 2024 r., poz. 794, ze zm.) – dalej: u.p.u., a także potrzebę zapewnienia spójności przepisów dotyczących ró

Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Zobacz pakiety Masz już konto? Zaloguj się

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.