MRPiPS zmienia zdanie w sprawie zrównania płacy minimalnej z wynagrodzeniem zasadniczym

Prawo
19 listopada 2024 Paweł Kawka

W dniu 12 listopada 2024 r. w wykazie prac rządu opublikowano zmodyfikowaną wersję projektu ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (UC62). Jakie są obecne plany Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (MRPiPS) odnośnie zrównania płacy minimalnej z wynagrodzeniem zasadniczym?

Określenie wysokości wynagrodzenia za pracę przysługującego pracownikowi jest niezbędnym elementem każdej umowy o pracę. Wynagrodzenie to powinno odpowiadać przede wszystkim rodzajowi wykonywanej pracy i kwalifikacjom wymaganym przy jej wykonywaniu, z uwzględnieniem ilości i jakości świadczonej pracy.

Do składników minimalnego wynagrodzenia za pracę zalicza się:

  • wynagrodzenie zasadnicze w formie czasowej, akordowej, prowizyjnej lub innej;
  • dodatki za staż pracy oraz inne dodatki (dodatkowe wynagrodzenia) za szczególne właściwości pracy, szczególne kwalifikacje lub warunki pracy;
  • premie oraz nagrody regulaminowe i uznaniowe;
  • dodatki za pracę w godzinach nadliczbowych;
  • wynagrodzenia dodatkowe za prace wykonywane w ramach obowiązującego wymiaru czasu pracy, lecz niewynikające z zakresu czynności;
  • wynagrodzenia za czynności przewidziane do wykonania poza normalnymi godzinami pracy w zakładzie lub w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę, np. dyżury.

Jednakże przy obliczaniu minimalnego wynagrodzenia za pracę do składników wynagrodzenia nie zalicza się:

  • nagrody jubileuszowej;
  • odprawy pieniężnej przysługującej pracownikowi w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy;
  • wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych;
  • dodatku do wynagrodzenia za pracę w porze nocnej;
  • dodatku za staż pracy.

W tym miejscu warto przypomnieć, że w poprzedniej wersji analizowany projekt ustawy UC62 w treści art. 2 pkt. 25 zawierał nową definicję minimalnego wynagrodzenia za pracę, zgodnie z którą przez minimalne wynagrodzenie za pracę należało rozumieć podstawowy i obligatoryjny składnik wynagrodzenia pracownika bez dodatkowych składników do wynagrodzenia oraz innych świadczeń związanych z pracą, bez względu na system wynagradzania. Jednocześnie, art. 15 projektowanej ustawy wskazywał, że wysokość wynagrodzenia zasadniczego pracownika zatrudnionego w pełnym miesięcznym wymiarze czasu pracy miała być co najmniej równa wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę. W rzeczywistości przyjęcie tych przepisów byłoby równoznaczne z utożsamieniem minimalnego wynagrodzenia za

Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Zobacz pakiety Masz już konto? Zaloguj się

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.