Ewidencjonowanie czasu pracy coraz większym problemem dla pracodawców?

Kadry
19 listopada 2024 Paweł Kawka

Najnowszy raport Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) wskazuje na wzrost niepokojących trendów wśród pracodawców w zakresie ewidencjonowania wymiaru czasu pracy pracowników. Jakie są zastrzeżenia PIP wobec pracodawców? W jaki sposób do uwag inspektorów pracy odnosi się resort pracy?

W dniu 6 listopada 2024 r. na posiedzeniu Komisji do Spraw Kontroli Państwowej rozpatrywano informację PIP dotyczącą przestrzegania przez pracodawców przepisów o czasie pracy oraz wypłacie wynagrodzenia za pracę w ujęciu porównawczym w latach 2021-2023.

Jak wynika z informacji przekazanych przez Marcina Staneckiego, Głównego Inspektora Pracy (GIP), w latach 2021-2023 inspektorzy pracy przeprowadzili sumarycznie 6567 kontroli dotyczących czasu pracy, które objęły 5214 pracodawców zatrudniających ponad 826,2 tys. zatrudnionych, z czego ponad 692,2 tys. osób wykonywało swoje obowiązki służbowe na podstawie stosunku pracy.

Z treści raportu Państwowej Inspekcji Pracy „Przestrzeganie przepisów o czasie pracy oraz wypłacie wynagrodzenia za pracę w ujęciu porównawczym w latach 2021–2023” wynika, że inspektorzy PIP skontrolowali:

  • przestrzeganie przez pracodawców ewidencji czasu pracy pracowników,
  • zapewnianie pracownikom minimalnych odpoczynków,
  • przestrzeganie przepisów o przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy,
  • zapewnianie co najmniej raz na 4 tygodnie niedzieli wolnej od pracy,
  • przestrzeganie przepisów o pracy w godzinach nadliczbowych.

Kontrole przeprowadzone przez PIP objęły niemal 15 000 zgłoszonych naruszeń, z czego:

  • 4549 (29,86%) zostało potwierdzonych,
  • 5817 (38,18%) nie zostało potwierdzonych,
  • 3848 (25,26%), dotyczyło sytuacji, w których nie udało się ustalić, czy naruszenia rzeczywiście wystąpiły,
  • 491 (3,22%) kontroli nie zostało zakończonych w danym roku kalendarzowym.

O ile rodzaj nieprawidłowości ujawnionych w ramach kontroli PIP w latach 2021-2023 pozostaje bez zmian, o tyle raport PIP wskazuje na wzrost pewnych niepokojących trendów wśród pracodawców, zwłaszcza w zakresie ewidencjonowania czasu pracy osób zatrudnionych. Mianowicie, z treści raportu wynika, że liczba wykrytych nieprawidłowości związanych z e

Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Zobacz pakiety Masz już konto? Zaloguj się

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.