Za pracę osoby przyjmującej zgłoszenia sygnalistów trzeba zapłacić

Kadry
31 października 2024 Monika Łysek

Ostatnimi czasy jest głośno komentowana ustawa o sygnalistach. Jednak, czy ustawodawca dokładnie wyjaśnił, jaką rolę w zakładzie pracy pełnią osoby, którym zgłaszane są nieprawidłowości i kto powinien im zapłacić za pełnienie tej funkcji?

Co zapisano w ustawie?

Może to wydać się nieprawdopodobne, ale w ustawie to sygnalistach z 14 czerwca 2024 roku tylko dwa razy wspomina się o sygnalistach. Po raz pierwszy w art. 25 ust. 1 pkt 1 i 3, gdy mowa jest o powołaniu bezstronnej wewnętrznej jednostki organizacyjnej lub osoby do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych oraz do podejmowania działań następczych. Drugi raz w art. 27 ust. 2, w którym wskazano, że te osoby muszą mieć upoważnienie, oraz że są zobowiązane do zachowania poufności. Ponadto odnoszą się do nich przepisy karne, mówiące o odpowiedzialności za ujawnienie tożsamości sygnalisty (lub osób pomagających w dokonaniu zgłoszenia).

Ustawa zatem nie precyzuje i nie daje żadnych wytycznych odnośnie tego, w jaki sposób wybierać sygnalistów, jaki mają status w zakładzie pracy, co należy do ich ustawowych obowiązków i jak organizacyjnie ukształtować ich status. Nie ma również żadnych regulacji odnoszących się do statusu tych osób w kontekście ich dotychczasowych obowiązków.

Proces wyboru sygnalistów

Wybór sygnalistów jest procesem złożonym, który należy rozpocząć od wytypowania kandydatów. W większych przedsiębiorstwach wytypowanie sygnalistów powinien odbywać się kolegialnie. Kandydatami najlepiej by były osoby zajmujące się compliance, audytami, prawnicy wewnętrzni, pracownicy działów HR. Wiadomo, ze w mniejszych firmach nie ma takich funkcji, więc tutaj czynnikami decydującymi powinny być cechy osobowościowe. Na pierwszy plan powinny się wybijać dojrzałość, odpowiedzialność, niezależność i zaufanie, jakim cieszy się osoba wśród załogi i kierownictwa.

Osoby wybrane do pełnienia tych funkcji są w większości przypadków pracownikami, do których należy stosować przepisy kodeksu pracy. Dlatego pod tym kątem należy się zastanowić , czy nowe obowiązki będą miały negatywny wpływ na dotychczasową pracę. Kolejną kwestią jest, czy kandydat chce być powołany na funkcję sygnalisty. Na koniec trzeba przeanalizować nowe obowiązki z punktu widzenia wynagrodzenia oraz czasu pracy.

Rozszerzenie zakresu obowiązków

Jednym z istotnych elementów umowy o pracę jest określenie rodzaju pracy, czyli zakresu i rodzaju obowiązków, które wykonuje pracownik. W związku z powierzeniem mu funkcji członka komisji do rozpoznawania z

Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Zobacz pakiety Masz już konto? Zaloguj się

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.