Kiedy na INF-U wybieramy jako formę wystawienia informacji: P (papierowa) a kiedy E (elektroniczna)? – PFRON wyjaśnia

Ulgi na PFRON
24 października 2024Małgorzata Tylewicz-Piwnik

Pracodawca uprawniony do udzielania ulg we wpłatach na PFRON drukuje wystawioną informację o kwocie obniżenia, odręcznie podpisuje i w formie scanu (PDF) przesyła na adres e-mail wskazany przez kontrahenta do wysyłki elektronicznej. Czy w takiej sytuacji w module znaku informacji, jako typ informacji wybiera: P (papierowa) czy E (elektroniczna)? Czy nieprawidłowe wskazanie typu informacji pociąga za sobą jakieś negatywne konsekwencjie dla wystawcy i odbiorcy informacji? Czy konieczna jest w takiej sytuacji korekta wystawionych informacji jedynie co do typu informacji?

O odpowiedź na powyższe pytania poprosiliśmy Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, który wyjaśnił, że sposób tworzenia struktury znaku informacji INF-U jest określony w objaśnieniach do formularza informacji INF-U, stanowiących część załącznika do Rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 sierpnia 2018 r. w sprawie informacji dotyczących kwot obniżenia wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz ewidencji wystawionych informacji o kwocie obniżenia (Dz.U. z 2018 r. poz.1858).       

Struktura znaku informacji INF-U składa się z litery „U” oraz sześciu modułów pooddzielanych ukośnikami:

  • moduł 1 – zawiera dane o numerze wpisu, tj. numerze, pod którym informacja INF-U została wpisana do ewidencji wystawionych informacji o kwocie obniżenia wpłat. Numeracja wpisów jest ciągła w danym roku i należy pamiętać, by nie rozpoczynać numeracji po zakończeniu poprzedniego miesiąca.
  • moduł 2 – zawiera dane o miesiącu, w którym wystawiono informację INF-U (zwykłą lub korygującą). W module tym wpisuje się liczby arabskie z przedziału od 1 do 12.
  • moduł 3 – zawiera dane o roku, w którym wystawiono informację INF-U (zwykłą lub korygującą). W module tym wpisuje się pełny format określający dany rok, np. 2022, używając cyfr arabskich.
  • moduł 4 – zawiera symbol rodzaju informacji INF-U. Wartość wykazana w tym module może przybrać wyłącznie wartość:

Z – jeżeli tworzony znak dotyczy informacji zwykłej albo

X – jeżeli tworzony znak dotyczy informacji korygującej informację zwykłą wystawioną przed dniem 1 lipca 2016 r. lub informacji korygującej tę informację albo

K – jeżeli tworzony znak dotyczy informacji korygującej pozostałe informacje zwykłe lub korygujące (tj. informacje zwykłe wystawione od 1 lipca 2016 r. lub informacje korygujące te informacje).

  • moduł 5 – zawiera dane o numerze kolejnym informacji. Nie chodzi tu jednak o numer kolejny informacji w ewidencji wystawionych informacji o kwocie obniżenia wpłat – lecz o numer informacji „w sprawie”, dotyczącej obniżenia z tytułu danego zakupu. Jeżeli tworzony znak dotyczy informacji zwykłej, to w module 5 należy wpisać „0”. Natomiast jeżeli tworzony znak dotyczy informacji korygującej, to należy wpisać numer kolejny korekty, bez względu na to, czy korygowano informację zwykłą, czy też korygującą.
  • moduł 6 – informuje o formie, w której sporządzono informację INF-U. Można tu wpisać wyłącznie: P (dla formy papierowej) oraz E (dla formy elektronicznej). Forma wystawiania informacji INF-U może ulegać wielokrotnym zmianom nie tylko w ciągu roku, ale również w poszczególnych miesiącach.  

Oznaczenie w znaku informacji o kwocie obniżenia wpłat na PFRON (INF-U) czy ta informacja jest papierowa, czy też elektroniczna — odnosi się do formy sporządzenia tej informacji.   Zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy z dnia z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. z 2024  r. poz. 370 z późn.zm.) - dokumentem elektronicznym jest  stanowiący odrębną całość znaczeniową zbiór danych uporządkowanych w określonej strukturze wewnętrznej i zapisany na informatycznym nośniku danych. Zatem dokument elektroniczny to zbiór danych w formie elektronicznej, który został w takiej formie stworzony i nie ma pierwowzoru w innej formie.   Natomiast skan nie jest dokumentem elektronicznym, bowiem posiada pierwowzór w postaci nieelektronicznej.   W przedstawionej sprawie — wydrukowana i podpisana przez osobę upoważnioną informacja INF-U została zeskanowana, a następnie przesłana jako skan na adres mailowy nabywcy. Zatem informacja INF-U pierwotnie została sporządzona w formie papierowej i takie powinno być jej oznaczenie w znaku informacji. W przypadku błędnego oznaczenia formy wystawienia informacji o kwocie obniżenia sprzedający powinien dokonać stosownej adnotacji w ewidencji ulg o błędnym oznaczeniu sposobu sporządzenia informacji INF-U. Sprzedający nie powinien w tym przypadku wystawiać korekt informacji.   Zgodnie z art. 22b ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2024 r. poz.44 z późn.zm.) sprzedający dokonuje wpłaty na Fundusz w wysokości:

  1. 5% sumy kwot obniżenia wykazanych w informacjach o kwocie obniżenia, które nie zostały ujęte w ewidencji lub w informacjach, o których mowa odpowiednio w art. 22 ust. 10 pkt 2 i 3,
  2. 10% kwoty obniżenia wykazanej w informacji o kwocie obniżenia w przypadku naruszenia terminu, o którym mowa w art. 22 ust. 10 pkt 1,
  3. 30% kwoty obniżenia wykazanej w informacji o kwocie obniżenia, w przypadku niespełnienia warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1,
  4. kwoty stanowiącej różnicę pomiędzy zawyżoną kwotą obniżenia wykazaną w informacji, o której mowa w art. 22 ust. 2 pkt 3, a prawidłowo obliczoną kwotą obniżenia w przypadku podania niezgodnych ze stanem faktycznym danych skutkujących zawyżeniem kwoty obniżenia w tej informacji;

-w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym te okoliczności zostały ujawnione w wyniku kontroli, o której mowa w art. 22a, lub czynności sprawdzającej, o której mowa w art. 272 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

Zatem błąd w oznaczeniu formy, w jakiej zastała wystawiona informacja o kwocie obniżenia nie skutkuje wpłatą na Fundusz, o której mowa w art. 22b ust. 1 ustawy o rehabilitacji.

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.