Ulga na ekspansje. Fiskus przeciw - WSA za

Księgowość
02 października 2024 Monika Łysek

Bez rynków zbytu nie ma biznesu. Aby wejść na nowe rynki ze swoim produktem, przedsiębiorca musi zainwestować w reklamę, marketing itp., co łączy się z kosztami. Od dwóch lat takie wydatki można odliczyć w ramach tzw. ulgi na ekspansję.

Ulga na ekspansję

Ulga na ekspansję obowiązuje od 2022 r. i polega na możliwości dodatkowego odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów, poniesione przez przedsiębiorcę, w celu rozszerzenia swoich rynków zbytu, zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Są to koszty uzyskania przychodów, które zostały poniesione dla zwiększenia przychodów ze sprzedaży swoich produktów. Jak można przeczytać na stronie www.podatki.gov.pl, raz są one odliczane jako koszty uzyskania przychodu, drugi raz — w ramach preferencji, nie więcej jednak niż 1 mln zł rocznie.

Warunkiem skorzystania z tego rozwiązania jest uzyskanie jakiegokolwiek wzrostu przychodów ze sprzedaży produktów w okresie dwóch lat lub uzyskanie przychodu ze zbycia nowych produktów.

Preferencja ta dotyczy kosztów (wymienionych w art. 18eb ust. 7 pkt 1–5 ustawy o CIT i art. 26gb ust. 7 pkt 1–5 ustawy o PIT):

  1. uczestnictwa w targach poniesionych na:
  • organizację miejsca wystawowego,
  • zakup biletów lotniczych dla pracowników,
  • zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników i podatnika;
  1. działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek dotyczących produktów;

  2. dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;

  3. przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;

  4. przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

Zamieszanie wokół wyjaśnień MF

W początkowym okresie obowiązywania omawianej ulgi, pracodawcy bez problemu mogli odliczać koszty pracownicze, dodatkowo potwierdzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. 14 listopada 2022 r. wydał interpretację indywidualną (0111 KDIB1–3.4010.366.2022.1.MBD), która zawiera korzystne rozstrzygnięcia. Dyrektor KIS potwierdził w niej, że spółka może potrącić w ramach ulgi na ekspansję wynagrodzenia m.in. pracowników marketingu za czas, gdy byli oni zaangażowani w działania sprzedażowe i marketingowe, obsługę strony internetowej firmy. Ostatnia rzecz, czyli prowadzenie strony internetowej, została również potwierdzona przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, który orzekł, że w ramach ulgi na ekspansję można odliczyć wynagrodzenia pracowników.

Zamieszanie wdarło się w momencie opublikowania we wrześniu 2023 roku przez Ministerstw

Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Zobacz pakiety Masz już konto? Zaloguj się

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.