Jakie standardy ochrony małoletnich powinni wprowadzić pracodawcy prowadzący hotel lub restaurację?
Przepisy regulujące kwestie standardów ochrony małoletnich znajdują się w art. 22b i 22c ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniem przestępczości na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t.j.: Dz. U. z 2024 r., poz. 560, ze zm.), czyli tzw. ustawy Kamilka – dalej: u.p.z.p.s.m.
Obowiązek wprowadzenia standardów ochrony małoletnich dotyczy przede wszystkim organów zarządzających jednostkami systemu oświaty (przedszkola, szkoły i schroniska młodzieżowe) oraz innymi placówkami oświatowymi. Oprócz tego obowiązek taki wiąże placówki:
- opiekuńcze,
- wychowawcze,
- resocjalizacyjne,
- religijne,
- artystyczne,
- medyczne,
- rekreacyjne,
- sportowe,
- związane z rozwijaniem zainteresowań
– do których uczęszczają, albo w której przebywają małoletni. Co istotne, wspomniany obowiązek wprowadzenia standardów ochrony małoletnich dotyczy także wszystkich organizatorów wyżej wskazanych działalności (a więc także przedsiębiorców, prowadzących działalność komercyjną, którzy oferują usługi skierowane do rodzin z dziećmi, np. obozy letnie i zimowe, parki rozrywki), jak również podmiotów świadczących usługi:
- hotelarskie,
- turystyczne,
- prowadzących inne miejsca zakwaterowania zbiorowego.
Zgodnie z art. 22c ust. 1 u.p.z.p.s.m., standardy ochrony małoletnich, w sposób dostosowany do charakteru i rodzaju działalności prowadzonej przez przedsiębiorcę, powinny określać przede wszystkim:
- zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a pracownikami danego zakładu pracy, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich;
- zasady i procedurę podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego;
- procedury i osoby odpowiedzialne za skła