Czy zasadnie organ administracji publicznej odmówił wydania zaświadczenia o pomocy de minimis z tytułu wydatku na zakup niszczarek ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych na wyposażenie stanowisk pracy osób z niepełnosprawnością?
W ocenie WSA w Łodzi nie, ale zacznijmy od argumentacji organu.
Zarówno Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi, jak i Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Łodzi, stanęli na stanowisku, że aby dany wydatek można było pokryć z zakładowego funduszu osób niepełnosprawnych, konieczny jest bezpośredni związek między przeznaczeniem środków finansowych na konkretny zakup a poprawą (choćby potencjalną) sytuacji konkretnego niepełnosprawnego pracownika, polegającą na zmniejszeniu jego ograniczeń. Uznali, że przedmiotowy zakup nie przyczynił się do zmniejszenia ograniczeń zawodowych pracowników strony, które wynikają z rodzaju i stopnia ich niepełnosprawności. Ponadto zakupione niszczarki nie posiadają żadnych usprawnień czy ulepszeń, które pozwalałyby niepełnosprawnym pracownikom na wykonywanie zadań, których bez tej dodatkowej funkcjonalności nie byliby w stanie wykonać.
Odmiennego zdania był Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, do którego trafiła skarga na postanowienie Dyrektora IAS w Lodzi. W uzasadnieniu wyroku z dnia 16.07.2024 r., sygn.akt: I SA/Łd 267/24 (wyrok nieprawomocny), Sąd wskazał, że argumentacja organu zasadza się na przesłankach, których ustawodawca nie wymienił w § 2 ust. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2007 r. w sprawie zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 1145 ), gdyż nie wynika z niego warunek, by środki z funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych mogły być wydatkowane wyłącznie na sprzęt o ponadstandardowym charakterze, w szczególności dostosowanym do potrzeb osób niepełnosprawnych w sposób niwelujący lub zmniejszający ich niepełnosprawność na czas korzystania z nich. Stanowisko to wpisuje się wykładnię NSA zaprezentowaną w wyroku z dnia 21 czerwca 2013r., sygn. akt III FSK 649/22 i podzieloną m.in. w wyroku z dnia 9 maja 2024 r., sygn. akt III FSK 506/22
Środki funduszu rehabilitacji przeznacza się m.in. na wyposażenie stanowiska pracy oraz przystosowanie jego otoczenia do potrzeb osób niepełnosprawnych, w szczególności na zakup, modernizację, remont maszyn i urządzeń (§ 2 ust. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia ZFRON). Warunkiem wykorzystania funduszu rehabilitacji jest natomiast dokonywanie wydatków z tego funduszu w sposób celowy i oszczędny z uwzględnieniem optymalnego doboru metod i środków realizacji w stosu
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.
W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.