Do 15 listopada rząd musi zmienić zasady ustalania wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę

Prawo
24 lipca 2024Paweł Kawka

Do dnia 15 listopada 2024 r. Polska musi wdrożyć unijne przepisy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Jaki będzie wpływ wspomnianych uregulowań na sposób ustalania wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w Polsce?

Jak ustala się minimalne wynagrodzenie za pracę i minimalną stawkę godzinową?

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (t.j.: Dz. U. z 2020 r., poz. 2207, ze zm.), wynagrodzenie minimalne oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w roku następnym podlega uzgodnieniu w ramach Rady Dialogu Społecznego (RDS), do dnia 15 lipca każdego roku kalendarzowego. Następnie Prezes Rady Ministrów, do dnia 15 września danego roku kalendarzowego, obwieszcza ustalone wynagrodzenie minimalne w Monitorze Polskim.

Aktualnie, na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, przy ustalaniu wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę pod uwagę bierze się takie elementy jak:

  • wskaźnik cen (inflacji) w roku poprzednim (roku, w którym odbywają się negocjacje w ramach RDS), czyli średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, ogłoszony przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Monitorze Polskim;
  • prognozowany wskaźnik cen na rok następny, czyli średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem przyjęty do opracowania projektu ustawy budżetowej na następny rok;
  • wysokość przeciętnego wynagrodzenia w pierwszym kwartale roku, w którym odbywają się negocjacje w ramach RDS;
  • prognozowany wskaźnik przeciętnego wynagrodzenia na następny rok, czyli średnioroczny wskaźnik przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, przyjęty do opracowania projektu ustawy budżetowej na następny rok;
  • poziom wydatków gospodarstw domowych w roku, w którym odbywają się negocjacje w ramach RDS, a więc przeciętnych w danym roku miesięcznych wydatków na jedną osobę na towary i usługi konsumpcyjne dla 20% osób o najniższych dochodach w gospodarstwach domowych pracowników;
  • wskaźnik udziału dochodów z pracy najemnej, a zatem przeciętny w roku udział dochodów z pracy najemnej w wydatkach gospodarstwa domowego dla 20% osób o najniższych dochodach w gospodarstwach domowych pracowników;
  • przeciętna liczba osób na utrzymaniu osoby pracującej najemnie w roku poprzednim, przez co rozumie się przeciętną w roku liczbę osób na utrzymaniu osoby pracującej najemnie dla 20% osób o najniższych dochodach w gospodarstwach domowych pracowników;
  • wysokość przeciętnych miesięcznych wynagrodzeń w roku, w którym odbywają się negocjacje w ramach RDS, według rodzajów działalności;
  • poziom życia różnych grup społecznych;
  • warunki gospodarcze państwa, w tym sytuacja budżetu państwa, wymogi rozwoju gospodarczego, poziom wydajności pracy i koni
Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.