Skutki rezygnacji ze statusu zakładu pracy chronionej i obligatoryjnej utraty statusu są co do zasady identyczne, a jedyna różnica polega na tym, że w przypadku rezygnacji ze statusu podmiotem inicjującym jest pracodawca wnioskujący o uchylenie decyzji przyznającej mu status. Przy czym z takim wnioskiem można wystąpić nawet wówczas, gdy pracodawca spełnia i zamierza wciąż spełniać wszystkie warunki wymagane w stosunku do posiadających status ZPCHr.
Utrata statusu obligatoryjnie następuje natomiast wtedy, gdy pracodawca przestaje spełniać warunki lub obowiązki nałożone na niego przepisami prawa. Zgodnie z art.30 ust.4 pkt 1 ustawy o rehabilitacji, prowadzący zakład pracy chronionej jest obowiązany poinformować wojewodę o każdej zmianie dotyczącej spełnienia warunków i realizacji obowiązków, o których mowa w art.28 i art.33 ust. 1 i 3, w terminie 14 dni od daty tej zmiany. Przepis ten oznacza, że w przypadku zaprzestania spełniania warunków koniecznych do posiadania statusu zakładu pracy chronionej, pracodawca musi o tym powiadomić wojewodę najpóźniej w terminie 14 dni. Jednocześnie w myśl art. 30 ust 3 ustawy o rehabilitacji - wojewoda podejmuje decyzję stwierdzającą utratę przyznanego statusu zakładu pracy chronionej w razie niespełniania warunków lub obowiązków, o których mowa w art.28 ust.1 pkt 1-3 lub art.33 ust.1 lub 3 pkt 1 lub odpowiednio art.28 ust.1 pkt 1-3 lub art.30 ust.2b, z dniem zaprzestania spełniania jakiegokolwiek z tych warunków lub obowiązków.
Zasadą jest, że w przypadku utraty statusu zakładu pracy chronionej niewykorzystane według stanu na dzień utraty statusu zakładu pracy chronionej środki funduszu rehabilitacji podlegają niezwłocznie wpłacie do PFRON. Dodatkowo wpłacie na Fundusz podlega kwota odpowiadająca kwocie wydatkowanej ze środków funduszu rehabilitacji na nabycie, wytworzenie lub ulepszenie środków trwałych w związku z modernizacją zakładu, utworzeniem lub przystosowaniem stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych, budową lub rozbudową bazy rehabilitacyjnej, wypoczynkowej i socjalnej oraz na zakup środków transportu - w części, która nie została pokryta odpisami amortyzacyjnymi, ustalonymi przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych wynikających z Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych.
Kwotę do zwrotu należy wykazać w odpowiedniej deklaracji DEK-2-a i dokonać przelewu na rachunek wskazany przez PF
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.
W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.