Ciepło, coraz cieplej!

Prawo
17 lipca 2024 Juliusz Koczaski

Dzisiaj gorący temat, dosłownie! To, że z roku na rok jest coraz cieplej, odczuwamy chyba wszyscy. Przepisy BHP zdają się być jednak nieczułe na upał. Ale do czasu...

Bezpieczna temperatura pracy

Aktualne przepisy BHP określają jedynie minimalne wartości temperatury, poniżej których pracownicy mogą odmówić świadczenia pracy przy jednoczesnym zachowaniu prawa do wynagrodzenia, o ile pracodawca nie jest w stanie zapewnić bardziej komfortowych warunków. W § 30 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650, z późn. zm.) czytamy, co następuje: w pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy (zwłaszcza metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania) nie niższą niż +14°C (287 K), chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają (wymuszają inną temperaturę) oraz, że: w pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna, i w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż +18°C (291 K).

Warto dodać, że w sezonie grzewczym 2022/2023, w wyniku kryzysu energetycznego spowodowanego wojną w Ukrainie, odpowiedni przepis obniżył minimalną temperaturę, przy której można było wykonywać pracę biurową, ale jedynie o 2°C

Oczywiście wiele rodzajów pracy wykonywanych jest na zewnątrz lub np. w chłodniach, gdzie temperatura siłą rzeczy może być niższa. Jeżeli spada poniżej 10°C, pracownik ma prawo do dodatkowej przerwy w ogrzewanym pomieszczeniu. Jeśli spada poniżej 4°C - do ocieplanej odzieży roboczej, butów i rękawic. A co, gdy na zewnątrz panują upały? Przepisy BHP nie określają jednoznacznie maksymalnej wartości temperatury, przy której dopuszczalna jest praca. Ale np. w przypadku osób młodocianych i kobiet w ciąży dopuszcza się jedynie pracę w pomieszczeniach biurowych, w których temperatura nie przekracza 30°C.

Przepisy BHP nakładają na pracodawcę pewne obowiązki zmierzające do poprawy komfortu pracowników. Jeśli np. temperatura w miejscu pracy przekracza dopuszczalne normy, pracodawca jest zobowiązany ją obniżyć (za pomocą klimatyzacji lub przenośnego klimatyzatora). W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i

Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Zobacz pakiety Masz już konto? Zaloguj się

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.