Czy warto skorzystać z audytu wewnętrznego w firmie? Odpowiedź jest prosta: warto. Pozwoli on wyeliminować powtarzalne błędy, które mogą być źródłem poważnych konsekwencji finansowych w postaci konieczności zwrotu otrzymanych subsydiów płacowych w całości lub części.
Wciąż najwięcej wątpliwości mają pracodawcy przy ustalaniu, czy wnioskowane wsparcie w formie dofinansowań do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych wywołuje efekt zachęty, czyli problemem jest wykazanie, że bez pomocy w formie subsydiów płacowych nie doszłoby do zatrudnienia osoby niepełnosprawnej.
Wystąpienie efektu zachęty należy badać w stosunku do każdego pracownika zatrudnionego jako osoba niepełnosprawna po 1 stycznia 2009 r., z wyłączeniem osób zatrudnionych jako niepełnosprawne przed 1 stycznia 2009 r., w przypadku których zachodzą przesłanki przewidziane w motywie nr 30 rozporządzenia Komisji (WE) Nr 800/2008 lub w art. 2 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 237, poz. 1652), czyli gdy na takiego pracownika uzyskano pomoc na zatrudnienie, w tym pomoc ze środków PFRON, o której mowa w art. 25, 25a, 26a, 26d, 26f ww. ustawy o rehabilitacji. W powyższych przypadkach efekt zachęty uznaje się za spełniony. Pomoc udzielana na zatrudnienie wspomnianych osób niepełnosprawnych niebędących osobami nowozatrudnionymi jest bowiem — co do zasady – uznawana przez Komisję Europejską za pomoc trwającą i nie wymaga ustalenia efektu zachęty.
Efekt zachęty ustala się jednokrotnie w związku z okresem zatrudnienia pracownika (w tym przejęcia go na podstawie art. 23¹ Kodeksu pracy) do czasu ustania zatrudnienia lub zmiany statusu pracownika.
Oznacza to, że efekt zachęty wykazany w miesiącu zatrudnienia pracownika trwa przez cały okres jego zatrudnienia (jako osoby niepełnosprawnej).
Efekt zachęty ustaje w przypadku utraty ciągłości zatrudnienia, a w przypadku ponownego zatrudnienia osoby niepełnosprawnej należy powtórnie ustalić występowanie efektu zachęty w miesiącu ponownego zatrudnienia, gdyż ten sam pracownik zatrudniony ponownie jest traktowany jako nowozatrudniony.
Efekt zachęty warunkujący uzyskanie dofinansowania do wynagrodzeń nowozatrudnionych pracowników może być wykazany:
Zgodnie z art. 26b ust. 4 ww. ustawy o rehabilitacji, jeżeli zatrudnienie now
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.
W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.