Pracodawca ma obowiązek organizować pracę w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy, jak również osiąganie przez pracowników, przy wykorzystaniu ich uzdolnień i kwalifikacji, wysokiej wydajności i należytej jakości pracy. A czy dopuszczalne jest polecenie pracownikowi pozostawania w dyżurze w dniu wolnym od pracy, ustalonym z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy?
Dyżur zdefiniowany został w art. 151⁵ Kodeksu pracy. Wskazane jest tam wprost, że dyżur to zobowiązanie pracownika do pozostawania poza normalnymi godzinami pracy w gotowości do wykonywania pracy wynikającej z umowy o pracę w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę. W świetle art. 151⁵ § 2 Kodeksu pracy czasu dyżuru nie wlicza się do czasu pracy, jeżeli podczas dyżuru pracownik nie wykonywał pracy.
Warto w tym miejscu wskazać na te aspekty, których nie może naruszać dyżur. Zgodnie z art. 151⁵ § 2 Kodeksu pracy czas pełnienia dyżuru nie może naruszać prawa pracownika do odpoczynku dobowego oraz tygodniowego. Ograniczenie to występuje zarówno w przypadku dyżuru tzw. domow
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm