Może dojść do sytuacji, gdy z powodu błędu pracownik otrzymuje wynagrodzenie wyższe, niż powinien lub też otrzymane przez niego świadczenie okazuje się nienależne. Jak odzyskać od pracownika pieniądze, które zostały wypłacone w kwocie wyższej, niż wynika to z umowy o pracę, regulaminu wynagradzania czy z innych przepisów prawa pracy? Co zrobić, gdy zaistnieją okoliczności powodujące, że świadczenie nie powinno być wypłacone? Jak powinien postąpić pracodawca?
Kodeks pracy mówi, że wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną. Za czas niewykonywania pracy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia tylko wówczas, gdy przepisy prawa pracy tak stanowią. Wypłata nienależnego wynagrodzenia to dla pracownika bezpodstawne wzbogacenie się, a co za tym idzie, pracodawca może żądać jego zwrotu. Art. 405 Kodeksu cywilnego wskazuje, że „kto bez podstawy prawnej uzyskał korzyść majątkową kosztem innej osoby, obowiązany jest do wydania korzyści w naturze, a gdyby to nie było możliwe, do zwrotu jej wartości”.
Jeżeli chodzi o zwrot nienależnie pobranego wynagrodzenia, to należy mieć na uwadze również art. 409 Kodeksu cywilnego, który mówi, że "obowiązek wydania korzyści lub zwrotu jej wartości wygasa, jeżeli ten, kto korzystał, zużył ją lub utracił w taki sposób, że nie jest już wzbogacony, chyba że wyzbywając się korzyści lub zużywając ją, powinien liczyć się z obowiązkiem zwrotu”.
Poza wynagrodzeniem pracownik może mieć także nienależnie wypłacone inne świadczenia, takie jak między innymi:
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm